Erhverv

Nu vil staten hjælpe den kriseramte tyske bilindustri

Støtten skal afværge massefyringer. Et lignende tiltag blev brugt med succes under finanskrisen i 2008.

Opel meddelte tirsdag, at man har ramt muren og planlægger at fyre op mod 4.100 medarbejdere. Foto: Euro NCAP.

Europas største bilindustri er i gang med en omfattende transformation, som allerede nu har fået store konsekvenser.

Titusindvis af arbejdspladser i den tyske bilindustri står i de kommende år til at forsvinde, i takt med at bilproducenterne skifter fra diesel og benzin til el. Over 50.000 job er allerede varslet nedlagt.

Derfor vil den tyske stat nu komme landets bilindustri til undsætning, skriver nyhedsmediet Bloomberg.

Den tyske arbejdsminister Hubertus Heil planlægger at indføre løntilskud til bilproducenterne og deres underleverandører for at afbøde de værste virkninger og afværge store fyringsrunder.

En lignende manøvre blev brugt under finanskrisen i 2008. Dengang betød løntilskud fra den tyske stat betød, at de tyske virksomheder kunne fastholde højt kvalificerede medarbejdere på deltid frem for at kaste dem ud i arbejdsløshed.

Bilindustrien i Tyskland er ramt af en faldende efterspørgsel, og det skyldes mange faktorer: Dieselskandalen i VW, handelskrigen mellem Kina og USA, udsigt til afdæmpet økonomisk vækst samt ikke mindst presset for omstilling fra benzin og diesel til elektriske biler.

Produktionen af elektriske biler kommer til at kræve langt færre komponenter i fremstillingen af biler end de traditionelle biler med komplicerede forbrændingsmotorer.

Angela Merkels regering er gået i gang med indledende samtaler med fagforeningerne og sammenslutningen af bilproducenter for at finde den mest optimale løsning på udfordringerne.

Det socialdemokratiske parti SPD ser gerne, at subsidierne indføres så hurtigt som muligt, men Merkels CDU vil først have forslaget til debat i det tyske parlament, Bundestag, som dermed skal afgøre tidshorisonten.

Så sent som i torsdags meddelte Opel, at man vil nedlægge 4.100 arbejdspladser som følge af et svigtende salg og den teknologiske udfordring fra elbilerne.

»Bilindustrien er midt i en svær omstillingsperiode og den har brug for mere fleksibilitet som modsvar på afmatningen i salget,« lød det onsdag fra Carsten Schneider, der er politisk ordfører for SPD.

Den tyske bilindustri har 830.000 direkte beskæftigede. Dertil kommer 2 mio. ansatte hos underleverandører, forhandlere, værksteder m.fl.

Løntilskud skal gøre det muligt for tyske bilproducenter og underleverandører at fastholde medarbejdere under en krise. Men ifølge den nuværende tyske lovgivning er det kun tilladt, såfremt hele arbejdsmarkedet er i krise.

SPD så gerne, at man kan give løntilskud og andre subsidier, hvis blot en hel sektor er i problemer som eksempelvis bilindustrien.

I januar i år forventer det tyske arbejdsministerium, at 113.500 arbejdstagere vil være på reduceret tid. Under finanskrisen toppede tallet i 2009 med 1,4 mio. lønmodtagere, skriver Bloomberg.

BRANCHENYT
Læs også