Erhverv

Modekoncern holder høj fart i tøjsalget

DK Company, som er nummer to i den danske tøjindustri, forventer at øge omsætningen betydeligt igen i 2020 - trods generelt pres på detailhandel med tøj.

Jens Poulsen er chef for og hovedaktionær i DK Company, der rummer 23 tøjmærker efter en række opkøb. Ikast-koncernen er næststørst i den danske tøjbranche. Foto: Stine Bidstrup.

Den danske tøjkoncern DK Company trodser tegn på stagnation i branchen og præsenterer nyt rekordregnskab.

Koncernen med nu 22 tøjmærker voksede i 2019 gennem nye opkøb. Det præger nøgletallene for det forløbne år, som DK Company har udsendt netop på førstedagen af modeugen i København.

Tallene viser en vækst i omsætningen på over 300 mio. kr. til 3,4 mia. kr. Samtidig voksede resultatet før skat til 256 mio. kr., hvilket er 16 mio. kr. mere end året før.

Koncernchef Jens Poulsen fastslår, at en del af væksten i omsætningen stammer fra opkøb i 2019. Han understreger samtidig, at der desuden er organisk vækst i den eksisterende forretning.

Koncernen
  • DK Company A/S er en modekoncern med hovedsæde i Ikast.
  • Rummer en lang række modemærker – bl.a. Matinique, Cream, ICHI, b.young, Fransa, Blend, Gestuz, InWear og Solid.
  • Tøjet produceres især i Kina, Indien og Bangladesh.
  • Omsætter for ca. 3,5 mia. kr. og har ca. 2.200 ansatte.
  • Koncernen blev stiftet i 2001 af Jens Poulsen.
  • Ejes af selskabet DKC Holding 2011 A/S med koncernchef Jens Poulsen som hovedaktionær. Blandt de øvrige ejere er Jens Obel, der er ansvarlig for aktiviteterne i Ikast og København, Kasper Philipsen med ansvaret for aktiviteterne i Vejle samt finansdirektør Søren Lauritsen.
  • »Vi er i et marked under hastig forandring, hvor det ofte er nødvendigt at agere fra dag til dag. Netop derfor er vi stolte over endnu et rekordresultat - endda efter et år præget af opkøb og integration. Dertil kommer nye, store investeringer i både onlinehandel og logistik. Det beviser, at vi har en organisation som kan agere i et turbulent marked,« mener Jens Poulsen.

    Erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil har i den forløbne uge præsenteret foreløbige tal for 2019 for den samlede danske tøjbranche. De viser et dyk i det samlede salg fra de danske tøjvirksomheder på 3 pct. Faldet i afsætningen til den danske detailhandel var dog på 6,5 pct., mens eksporten i fjor kørte stort set ligeud sammenlignet med året før.

    Den udvikling kommer efter en årrække med samlet hastig vækst for tøjbranchen – især trukket af eksporten. Derfor giver tallene anledning til en vis bekymring i branchen.

    Jens Poulsen i DK Company vælger dog at fokusere på egen koncern, som er nummer to i den hjemlige branche efter Bestseller. DK Company har gennem årene foretaget en række opkøb. For få uger siden kom endnu et til – nemlig et tysk onlineselskab.

    Koncernchefen vurderer, at DK Company fortsat vil vokse.

    »Vi har nok ikke set det sidste opkøb fra vores side. Samtidig forventer vi, at 2020 byder på organisk vækst, så omsætningen passerer de 3,5 mia. kr. , og vi får et nyt forbedret resultat. Ordresituationen for 2020 ser lovende ud,« siger Jens Poulsen.

    Under den igangværende modeuge i København markerer DK Company sig på fagmessen Copenhagen Fashion Fair i Bella Center. Her har koncernen netop taget et showroom for 2.700 kvm i brug, hvor dens 22 tøjmærker markerer sig over for indkøbere. Jens Poulsen siger:

    »Vi er overbeviste om, at fremtiden byder på flere og stærkere partnerskaber, hvor traditionel engroshandel og detailsalg rykker endnu tættere sammen.«

    Nøgletal:

    DK Company A/S (mio. kr.)20192018
    Omsætning3.3883.057
    Resultat før skat256240
    BRANCHENYT
    Læs også