Erhverv

Trump indgår ny aftale med Nafta-partnerne

Præsident Donald Trump har onsdag indgået en ny aftale med sine nordamerikanske handelspartnere, skriver New York Times. Det er afløseren for den Nafta-aftalen, Trump har kritiseret voldsomt.

Donald Trump har nu underskrevet en handelsaftale, der skal erstatte den "værste aftale nogensinde", nemlig Nafta. Foto: Mandel Ngan/AFP

Mens omverdenen er optaget af coronavirus og rigsretssag, er det lykkedes Donald Trump at indgå en ny handelsaftale med partnerne i Nafta.

Det skriver New York Times.

Aftalen er indgået mellem USA, Canada og Mexico og skal erstatte den Nafta-aftale, som Trump gentagne gange har kaldt den værste aftale nogensinde for USA.

Ifølge New York Times opdaterer den nye aftale, som hedder United States-Mexico-Canada Agreement, aftaler om beskyttelse af intellektuelle rettigheder, internettet, investeringer, statslige virksomheder og valuta.

Samtidig rummer den nye bestemmelser, som skal fremme bilproduktion i USA og åbne det canadiske marked for amerikanske mælkeproducenter. Derfor kalder præsidenten aftalen for en kolossal sejr for netop landmænd, fabriksarbejdere og andre lande.

»I dag afslutter vi endelig Nafta-mareridtet,« udtalte Donald Trump ifølge New York Times ved præsentationen.

Aftalen bestemmer bl.a., at 75 pct. af et køretøjs dele skal være produceret i Nordamerika - den andel var i Nafta-aftalen 62,5 pct.

Samtidig skal 40-45 pct. af bildele komme fra et såkaldt høj-lønsfabrik, hvis den skal undgå at blive pålagt ekstra toldsatser.

Der er i aftalen også elementer, der skal udligne lønudgifterne mellem USA, Canada og Mexico, skriver New York Times.

Kritikerne har peget på, at de nye regler kan hæve prisen for en bil i USA, og det kan så i sidste ende lægge en dæmper på den økonomiske vækst, fordi forbrugerne så skærer ned på andre varer.

Michael Bremerskov Jensen, der er fagchef for international handel i Dansk Erhverv, siger til Ritzau, at aftale kan berøre også danske virksomheder.

»USMCA stiller skærpede krav til, at flere komponenter fremover skal være produceret i Nordamerika. Det kan måske få nogle nordamerikanske importører til at fravælge deres danske leverandører,« siger han til Ritzau.

BRANCHENYT
Læs også