Erhverv

Salgsbod kommer retur i DSB's tog mellem landsdelene

Statens togselskab og 7-Eleven skruer sammen op for servicen over for de danske rejsende - efter år med hård kritik af DSB.

Artiklens øverste billede
DSB sender nu medarbejdere fra 7-Eleven i togene for at sælge kaffe, slik og andet til passagererne. Arkivfoto:

Efter seks år uden salgsvogn med kaffe og forfriskninger til de danske togpassagerer er DSB på vej med et nyt tilbud til de rejsende. De skal igen kunne købe vådt og tørt til rejsen.

Statens togselskab har sammen med 7-Eleven siden mandag i denne uge i indledt et forsøg på strækningen i 15-18 daglige afgange med landsdækkende tog mellem Fredericia og København samt omvendt. Her går nu medarbejdere fra 7-Eleven rundt med en lille salgsbod, hvorfra der sælges snacks, slik og andet.

DSB valgte ellers i 2014 – under stor opmærksomhed - at lukke den rullende kiosk i togene, da det ikke længere var rentabelt for statens togselskab med den service til de rejsende.

Siden har DSB forsøgt med flere tiltag – bl.a. automater. Finans erfarer, at der nu er sat et forsøg i gang, da salgsboden er observeret i tog mellem København og Jylland.

Planen er, at tiltaget først skal gennem en testperiode, inden planerne præsenteres i detaljer offentligt. Hos DSB bekræfter kommunikationschef Niels-Otto Fisker dog over for Finans, at testen er igangsat.

»Vi gennemfører lige nu et forsøg med salg i togene over Storebælt for at se, hvordan kunderne tager imod det. Og for at vurdere om konceptet er holdbart,« siger han.

Togselskabet har siden lukningen af salgsvognene fortsat serveringen af kaffe og andet til de rejsende på DSB’1.

Til gengæld har DSB fået hård kritik gennem årene for, at de øvrige rejsende på Intercity- og lyntogene mellem landsdelene ikke har kunnet købe drikke eller spiseligt. DSB har forsøgt sig med midlertidige løsninger, men nu er der udsigt til, at en decideret salgsbod vil komme gennem togene.

Hos 7-Eleven Danmark siger adm. direktør Jesper Østergaard, at han ikke ønsker at udtale sig om det nye og kommende togsalg hos DSB, før statsselskabet er klar til at offentliggøre planerne.

7-Eleven har aktuelt 172 kiosker og butikker rundt om i landet – især baseret på frachiseaftaler. Både på togstationer, i gadebilledet og bl.a. tankstationer. Bag den danske kæde står selskabet Reitan Convenience Denmark.

En del af butikkerne drives af selskabet Kort og Godt under DSB, som har frachiseaftalen om 7-Eleven på togstationer. Finans erfarer, at togsalget fremover også vil ligge i det regi.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.