Erhverv

Indenrigsflytrafik under pres – togtrafik vinder frem

Trafikken mellem de svenske lufthavne har taget endnu et dramatisk dyk, og i Barcelona vil man have sat en stopper for flyvningen til Madrid, hvor toget er et hurtigt alternativ.

I Sverige vinder togrejser frem på bekostning af flytrafikken. Foto: Getty Images

I landet, der opfandt begrebet flyskam, fortsætter indenrigsflytrafikken et bemærkelsesværdigt fald. I de store sydsvenske lufthavne i Gøteborg og Malmø mistede man helt op imod 20 pct. af indenrigspassagererne i årets første måned. De seneste trafiktal følger en nedadgående udvikling, der begyndte allerede i 2018. Det skriver branchesitet checkin.dk.

Den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia, der driver 10 svenske lufthavne, rapporterer om en samlet indenrigstilbagegang i januar på 11 pct. i forhold til samme måned året før. Samlet set har landets fire største Swedavia-lufthavne, der også tæller Stockholm-Arlanda-lufthavnen, alene i januar tabt næsten 130.000 indenrigspassagerer, hvilket svarer til et fald på omkring 13 pct.

I hele 2019 mistede de fire store indenrigslufthavne omkring 1.350.000 rejsende på indenrigsflyvningerne, og nedgangen ser altså ud til at fortsætte med uformindsket styrke. Med til historien hører, at Norwegian i januar trak sig fra ruten mellem Malmø og Stockholm, hvilket påvirker tallene negativt i begge lufthavne.

Det svenske luftfartsvæsen oplever i disse år betydelig konkurrence fra de svenske jernbaner, SJ, der melder om stor fremgang. Det har fået Swedavia til at gå offensivt ud med en målsætning om, at samtlige Swedavia-lufthavne ved udgangen af 2020 ikke skal have CO2-emission fra egen virksomhed. Det er desuden planen, at 5 pct. af flybrændstoffet i de svenske lufthavne skal være fossilfrit i 2025.

I Københavns Lufthavn annoncerede man for nylig en klimavision, der skal betyde emissionsfri lufthavnsdrift og landtransport i 2030.

Tog vs. fly i Sydeuropa

I lighed med tendensen i Sverige oplever man i en række sydeuropæiske lande, at indenrigsflyvning får hård konkurrence fra toget. I Frankrig har det nationale flyselskab Air France bebudet nedskæring på indenrigsruter og nedlægger op til 500 arbejdspladser frem mod 2021. Nedlæggelsen af ruterne skyldes især konkurrence fra højhastighedstog.

I Barcelona har borgmester Ada Colau fra borgerpartiet Barcelona en Comú foreslået, at man nedlægger ruten mellem Spaniens to største byer, Madrid og Barcelona, der med 2,3 mio. passagerer i 2019 er blandt Europas travleste.

Borgmesteren og andre politikere henviser til, at der er et konkurrencedygtigt alternativt med højhastighedstoget, der tilbagelægger distancen på små 500 km på to timer og 30 minutter.

Kilde: checkin.dk

BRANCHENYT
Læs også