Erhverv

Meldt til politiet: Humac vildledte i stedet for at vejlede

Humac har fået Forbrugerombudsmanden på nakken for at have markedsført lån, uden at omkostningerne stod soleklart. Humac erkender fejlen, men fremhæver, at det er sket ved en fejl.

Humac er ramt af problemer: Forbrugerombudsmanden har anmeldt Humac til politiet for at have markedsført ydelsen ved finansieret køb af pc’er uden at vise låneomkostningerne klart og på en fremtrædende måde. Arkivfoto: Kristian Linnemann Christina Toftegaard Nielsen har været forbrugerombudsmand i Danmark siden 2015. Hun er uddannet cand.jur. og har tidligere arbejdet i Justitsministeriet og som advokat. Arkivfoto: Stine Bidstrup Forbrugerombudsmanden er en uafhængig tilsynsmyndighed udnævnt af Erhvervs- og Vækstministeriet, der har til opgave at føre tilsyn med, at erhvervslivet overholder reglerne i markedsføringsloven, betalingstjenesteloven, tobaksreklameloven, lov om juridisk rådgivning, serviceloven m.fl. Institutionen blev oprettet i 1975. Arkivfoto: Stine Bidstrup

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Apple-forhandleren Humac A/S for brud på Markedsføringsloven.

Anklagen mod Humac bunder i fire avisannoncer i august 2019, hvor ydelsen ved finansiering af computerkøb ikke viste alle øvrige låneomkostninger klart og på en fremtrædende måde, som Markedsføringsloven foreskriver.

»Det koster penge at låne penge, og det skal stå helt klart for forbrugerne, straks de ser en annonce for et attraktivt produkt med et finansieringstilbud. Det er formålet med markedsføringslovens oplysningskrav,« udtaler forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i en pressemeddelelse.

I fire tilfælde reklamerede Humac for den månedlige ydelse ved køb af en computer finansieret via partneren Santander Consumer Bank, men de øvrige låneomkostninger blev kun vist med meget lille skrifttype nederst i annoncen.

Desuden var låneomkostningerne på en uoverskuelig måde blandet sammen med andre vilkår for annoncernes tilbud.

Og da Humac ikke levede op til at vise et klart billede af de samlede låneomkostninger i sine fire salgsreklamer, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at de har overtrådt lovgivningen på området.

»Vi erkender fuldt ud og lægger os fladt ned, at der er sket en fejl fra vores side, men når vi lige skal diskutere fejlen, så bunder det i annoncer, hvor skriftstørrelsen er blevet reduceret i pligtteksten for finanseringen i bunden af annoncen. Det er sket i konverteringen mellem to avisformater. Selve teksten indeholder 100 pct. det, den skal, men den skulle have været større for at kunne læse den,« siger Humacs adm. direktør, Michael Bech og tilføjer:

»Vi anerkender, at Forbrugerombudsmanden selvfølgelig skal være »vagthund for forbrugeren«, men ifølge Markedsføringsloven står der ikke, hvilken størrelse skrift, man skal bruge til de her pligttekster, men når det står i 6,5, anerkender vi, at det kan være svært at læse.«

Retsgrundlaget
  • I markedsføringslovens § 18 står, at enhver markedsføring af kreditaftaler, der angiver talstørrelser vedrørende omkostninger ved forbrugerkredit, skal indeholde bestemte standardoplysninger - fx ÅOP og det samlede beløb, der skal betales tilbage - og oplysningerne skal gives klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.
Kilde: danskelove.dk - Markedsføringsloven

Til gengæld mener han, at en politianmeldelse virker lidt drastisk, da Humac ellers overholder lovgivningen.

»Jeg vil understrege, at Humac alle steder, hvor vi markedsfører og kommunikerer den slags ting, overholder Markedsføringsloven. Og Forbrugerombudsmanden har heller ikke indsigelser til pligtteksten for lånet i annoncerne, men det, hun vil frem til med anmeldelsen, er at sige, at man under ingen omstændigheder må »lege« med ordlyden i Markedsføringsloven, der angiver, at det skal stå tydeligt. Og det ved vi også godt, men i de fire tilfælde blev tekstens format uheldigvis ændret i arbejdsprocessen. Det er selvfølgelig ikke okay og må ikke ske, men fejl sker,« siger Humac-direktøren.

Ifølge Humac benyttede omkring 30 kunder sig af tilbuddet i de problematiske annoncer, og ingen har følt sig ført bag lyset, da de desuden både har været i dialog med en Humac-medarbejder og modtaget betingelser i en låneaftale fra Santander Consumer Bank.

Humac afventer politiets arbejde, men da de ikke mener at have gjort noget med ond hensigt, er forventningen, at de enten slipper med den negative presseomtale eller får en bøde.

Markedsføringsloven angiver, at firmaer, der reklamerer med den månedlige ydelse for finansierede køb af varer, har pligt til at vise de årlige omkostninger i procent (ÅOP) og det samlede beløb, der skal betales tilbage.

»Det er vigtigt for forbrugerne, at virksomhederne overholder kravet om at vise alle omkostninger ved et lån klart og fremtrædende. Der må ikke være risiko for, at forbrugere, som læser annoncerne, helt overser udgifterne ved at finansiere købet af en vare,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

FINANS giver dig overblik
Erhvervslivet og verden er i forandring i disse dage, hvilket har betydet store omvæltninger og en stor strøm af nyheder. Vi udvælger hver dag de væsentligste erhvervsnyheder og samler dem i vores nyhedsbreve.
Tilmeld dig her
BRANCHENYT
Læs også