Erhverv

Tysk Aldi-ejer sender nye millioner i dansk discountkrig

Den tyskejede dagligvarekæde har netop fået over 100 mio. kr. i ny kapital - før regnskabet for 2019 offentliggøres.

Aldi har været mere end 40 år med discountbutikker på det danske marked.
Kæden taber dog fortsat millioner her i landet. Foto: Casper Dalhoff.

Dansk discounthandel koster stadig dyrt for den tyske Aldi-koncern. Efter over to år at have fået én mia. kr. tilført i ny kapital fra ejeren i Tyskland, har Aldi Danmark netop fået yderligere 112 mio. kr.

En ny registrering på cvr.dk viser mandag, at Aldi Danmark har lavet en kapitalforhøjelse svarende til det beløb. I november 2019 var der en lignende registrering på 300 mio. kr., som også var tilfældet i foråret samme år. To gange i 2018 blev der tilført 200 mio. kr. til Aldi Danmark.

Den tyske discountkæde har gennem årtier kæmpet med at skabe indtjening her i landet. Regnskabet for 2019 er endnu ikke offentliggjort - men i 2018 havde kæden et underskud på 381 mio. kr.

I løbet af de seneste otte regnskabsår – og før 2019-tallene - løber tabene i den danske kæde op i næsten 1,9 mia. kr.

Kæden
  • Aldi er en af verdens største discountkæder.
  • Åbnede i 1977 Danmarks første discountbutik.
  • 180 butikker i Danmark og beskæftiger ca. 2.600 medarbejdere her i landet.
  • Ejes af Aldi Nord er en familieejet tysk dagligvarekoncern med hovedsæde i Essen.
  • Koncernen har fæere end 5.000 butikker i ni lande: Tyskland, Polen, Belgien, Danmark, Frankrig, Luxembourg, Holland, Portugal og Spanien.

Derfor har moderselskabet, tyske Aldi Nord, flere gange været nødt til at pumpe frisk kapital ind i det danske datterselskab. Fra den danske ledelse er der ingen kommentarer til regnskabet for 2019.

Pr- og kommunikationschef Kristian Jessen, Aldi Danmark, understreger, at den danske kæde med ca. 180 butikker er i gang med en hastig ekspansion.

Den nye strategi indebærer bl.a., at Aldi Danmark har planer om at åbne en række nye butikker her i landet de kommende år.

Om den nye kapitalforhøjelse udtaler Kristian Jessen det samme, som han gjorde i november, da der senest blev hældt penge i det danske selskab og driften af discountbutikkerne her:

»Vores tyske ejer bakker op om den nye strategi, og det er kapitalforhøjelsen et udtryk for. Vi er i færd med at investere i et helt nyt butikskoncept, modernisering af de eksisterende butikker og mange nye de kommende år. Det koster dyrt, men vores ejer tror på det danske marked og planen.«

I det danske marked for dagligvarer dyster Aldi især med de fire andre discountkæder som Netto, Fakta, Rema 1000 og Lidl. Samlet sidder de på over 40 pct. af markedet, men Aldi er den mindste med en vurderet markedsandel på 3,2 pct. Både Netto, Rema 1000 og den anden tyskejede kæde, Lidl, har ambitioner om flere nye butikker.

I en prognose for udviklingen de kommende 10 år på det danske dagligvaremarked forventer Retail Institute Scandinavia således, at de danske discountkæder samlet vil nå 1.700 butikker i 2029. Det er 200 flere end i dag, trods forventningen også er, at onlinesalget med fagligvarer stiger de kommende år.

BRANCHENYT
Læs også