Erhverv

SAS er hårdest ramt: Så meget er flyselskaberne faldet på børserne i år

Siden årsskiftet er flere af de store euopæiske luftfartsselskaber faldet med tocifrede procentsatser.

SAS har haft et hårdt 2020 på aktiemarkedet indtil nu. Foto: Jens Dresling

Coronavirussen har været med til at gøre de første måneder af 2020 til en rædderlig periode for de store europæiske luftfartsselskaber.

Coronavirussen ventes ifølge den internationale luftfartsorganisation IATA at løbe op i en regning for luftfartsindustrien på op mod 200 mia. kr., og de forventede tab er smittet af på aktiekursen.

Ser man på udviklingen siden nytår i store europæiske flyselskaber som IAG (moderselskab for bl.a. British Airways), Lufthansa, Air France-KLM, SAS, Norwegian og Ryanair, er der én klar taber på aktiemarkedet.

Det er skandinaviske SAS, som fra nytår og frem til den 24. februar er faldet med 18,57 pct. i værdi.

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, er det en tilfældighed, at lige netop SAS har mistet mest flyvehøjde siden nytår. Generelt rammer coronavirussen dog luftfarten ekstra hårdt, lyder det.

»Flyselskaberne kan ikke indhente det tabte på et senere tidspunkt. Den mistede indtjening i perioden er tabt på gulvet, for i modsætning til en produktionsvirksomhed kan flyselskaberne ikke bare sætte ekstra kul på kedlerne bagefter,« siger Jacob Pedersen.

På de følgende pladser over, hvordan de seks selskaber har klaret sig på børsen i år, kommer Air France-KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair og IAG.

En stor del af faldet kom i går, mandag, da alverdens børser faldt, efter at coronavirussen med navnet Covid-19 spredte sig yderligere. SAS tabte 8,96 pct. i værdi, mens Ryanair dykkede med næsten 14 pct.

Ifølge Jacob Pedersen er det ikke kun de potentielle tab, som investorerne i øjeblikket indregner i aktiekursen. Det er også, hvad de enkelte flyselskaber har at stå imod med, hvis virussen spreder sig.

»Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før den første rute i Europa lukker. For flyselskaberne er der enorm forskel på at have fly i luften og have dem stående på jorden i forhold til, hvad man tjener. Det er virkelig dyrt at have de indtjeningsmaskiner stående på jorden,« siger Jacob Pedersen.

IATA vurderer, at flyselskaber i Asien står til at tage langt størstedelen af tabet, men coronavirussens spredning til Europa kan ændre billedet for europæiske selskaber. Den opfattelse deler man i Sydbank.

»Nogle flyselskaber i Asien er i en overlevelseskamp. Hvis man ser en spredning i Europa med flere nedlukninger, vil der også være nogle selskaber i Europa, som kommer i problemer. Det vil ikke være blandt de store og veletablerede selskaber, men i den store underskov af selskaber, som vi normalt ikke har stor opmærksomhed på,« siger Jacob Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også