Erhverv

Fjerner mulighed for at ændre abonnementsaftaler bag ryggen på medlemmer

Forbrugerombudsmanden gør det klart, at virksomheder kun har begrænset adgang til at ændre allerede indgåede abonnementsaftaler efter forhandlinger med fitnesskæden Sats.

Artiklens øverste billede
Fitness.dk skiftede i 2019 navn til Sats. Arkivfoto: Steen Wrem/Ritzau Scanpix

Sats Danmark A/S, der er en del af Nordens største fitnesskæde, har efter forhandlinger med forbrugerombudsmanden fjernet et aftalevilkår fra de gældende medlemsbetingelser.

Blandt vilkårene lå nemlig en »åben dør« i forhold til næsten ubegrænset at kunne ændre i medlemsbetingelserne uden først at få accept fra fitnessbrugerne.

Det indebar f.eks., at Sats ville kunne hæve priser eller indføre nye gebyrer.

I en ny kendelse vurderer forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, at det både er urimeligt og ugyldigt i henhold til Aftaleloven.

For Sats-kæden betyder det, at det omtalte vilkår skal fjernes i deres medlemsaftaler. De har dog stadig lov til at prisregulere i henhold til forbrugerprisindekset, hvilket ligger indenfor rammen omkring »rimelighed«.

»Når vi som forbrugere vælger fitnessselskab, bruger vi ofte tid på først at undersøge, hvor vi kan få den bedste ydelse til den bedste pris. For at kunne sammenligne tilbuddene er det helt essentielt, at vi kan regne med det, der står i kontrakten,« udtaler Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Alligevel ser vi, at nogle virksomheder har vilkår, der giver en urimeligt bred ændringsadgang, som f.eks. kan bruges til at forhøje prisen, efter at aftalen er indgået. I så fald står vi som forbrugere uden mulighed for at vurdere, om vi har truffet det rigtige valg. Disse vilkår er derfor til skade både for forbrugerne og konkurrencen.«

De generelle rettigheder er, at hvis en virksomhed forhøjer prisen på baggrund af et urimeligt aftalevilkår, vil prisforhøjelsen som udgangspunkt være ugyldig, og forbrugerne vil kunne kræve penge retur.

Forklaringen i den aktuelle sag går på, at vilkåret var urimeligt, fordi forbrugeren ikke ville kunne forudse vilkårets konsekvenser for aftaleforholdet ud over muligheden for at opsige medlemskabet.

Det, at Sats gav mulighed for at opsige en aftale, når ændringer blev meldt ud, var ifølge Christina Toftegaard Nielsen stadig ikke nok.

Med rygdækning i Aftaleloven kræver forbrugerombudsmanden, at hvis en erhvervsdrivende ønsker ændringer i en allerede indgået aftale, må det ikke være urimelige ændringer, og kunden skal have individuel besked samt give sin accept. Og helt grundlæggende skal ændringer fremgå klart samt give mulighed for at opsige en aftale.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.