Puma-direktør bliver formand for dansk dagligvaregigant
Bjørn Gulden, der er tidligere professionel fodboldspiller og Pandora-chef, skal holde kursen for Netto, Føtex og Bilka. Han indtager formandsposten i Salling Group efter Nils Smedegaard.
Topchefen i den internationale sportskoncern Puma sætter sig for enden af bestyrelsesbordet i Danmarks største dagligvareselskab. Salling Group har netop udpeget Bjørn Gulden som ny bestyrelsesformand.
Dermed har dagligvarekoncernen kigget i egne rækker efter en afløser på formandsposten for Nils Smedegaard Andersen. Bjørn Gulden har nemlig siddet i bestyrelsen for Salling Group siden 2014.
I november 2019 kom det frem, at formanden for Salling Group siden 2007, Nils Smedegaard Andersen, trækker sig. Han er nemlig blevet bestyrelsesformand for den globale koncern Unilever og skærer derfor ned i antallet af andre bestyrelsesposter.
Jens Bjerg Sørensen, der er formand for ejerfondene, bekræfter nu over for Finans, at Bjørn Gulden bliver ny formand.
Den 54-årige nordmand, der som ung var professionel fodboldspiller i bl.a. den tyske bundesliga, har siden 2013 være koncernchef for Puma med hovedsæde i Tyskland. I erhvervskarrieren har han også bl.a. arbejdet for Adidas, Helly Hansen og Deichmann. Han sidder aktuelt bl.a. i bestyrelsen for den tyske fodboldklub Borussia Dortmund.
I et år – 2012/13 – var han adm. direktør for den danske smykkekoncern Pandora, som han dog forlod, da tilbuddet kom fra Puma. I årene 2013-19 var Bjørn Gulden med i bestyrelsen for netop Pandora, hvor han havde sæde sammen med bl.a. adm. direktør Per Bank i netop Salling Group.
»Vi får med Bjørn Gulden en ny formand, der kender Salling Group indefra som bestyrelsesmedlem og er del af strategien. Han sikrer kontinuitet og kommer med stor erfaring fra international detailhandel til den fortsatte videreudvikling,« siger Jens Bjerg Sørensen. Han er selv næstformand i Salling Group og ejerformand.
I en udtalelse om formandsopgaven skriver Bjørn Gulden til Finans, at han er stolt over at have fået tilbuddet. Han understreger samtidig, at »Salling Group, som alle andre virksomheder inden for retail, står over for en række afgørende valg i et særdeles dynamisk marked.«
Salling Group, der er mest kendt for dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka, har de seneste år satset på også flere online-aktiviteter som led i en strategi om fornyet fart i digitaliseringen. Koncernen har desuden gennemført flere opkøb – bl.a. af legetøjskæden Fætter BR.
Indtil 2017 var A.P. Møller - Mærsk medejer af Salling Group, der rummer ca. 1.500 dagligvarebutikker i tre lande. Men fondene købte da den resterende del af ejerskabet tilbage.
Både Jens Bjerg Sørensen og Nils Smedegaard Andersen, der er fhv. topchef i netop A. P. Møller - Mærsk, spillede en yderst aktiv rolle i processen med, at dagligvarekoncernen købte sin selvstændighed tilbage. De to fortsætter samarbejdet i ejerfondene bag Salling Group, da Nils Smedegaard Andersen beholder sin plads der.
Udover den kommende formand Bjørn Gulden og næstformand Jens Bjerg Sørensen består bestyrelsen for Salling Group A/S også af tre medarbejdervalgte samt tre internationale erhvervsfolk.
Det er danske Marianne Kirkegaard, chef for CSM Bakery-koncernen med hovedsæde i USA, tyske Thomas Tochtermann, der bl.a. har mangeårig erfaring som leder af en global afdeling i konsulentkoncernen McKinsey, samt svenske Freddy Sobin, chef for Consortio Fashion Group og Kicks.