Erhverv

Forbrugerombudsmanden smækker røret på for ulovligt telefonsalg og uddeler bøder

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt ni virksomheder for ulovligt telefonsalg og uddelt bøder. Blandt virksomhederne er energiselskabet Ørsted, tv-udbyderen C More og finansvirksomheden Alm. Brand.

Grafik: Rina Kjeldgaard

I 2019 nåede anmeldelserne til forbrugerombudsmanden nye højder med 920 klager over uønskede telefonopkald fra sælgere.

De mange klager har nu fået forbrugerombudsmanden til at politianmelde ni virksomheder for ulovligt telefonsalg.

Hos forbrugerombudsmanden har tendensen over de seneste år været klar: Der har været en markant stigning i antallet af klager over telefonsalg, hvor det især er klager over salg fra tele-og energibranchen, der er vokset.

»Klager over uønsket telefonsalg er steget kraftigt de seneste år, og det sidste år er antallet mere end fordoblet. Det har indtil videre ført til politianmeldelse af 29 virksomheder for ulovligt telefonsalg bare det seneste år,« udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

I forhold til de seneste politianmeldelser drejer det sig bl.a. om virksomhederne Ørsted Privatsalg, Vindstød og C More, der i strid med forbrugeraftaleloven har ringet til en række forbrugere uden deres samtykke.

Ørsted Privatsalg, Vindstød og C More har allerede indvilget i at betale bøder på henholdsvis 175.000, 135.000 og 100.000 kr. for de ulovlige opkald.

Derudover er fem virksomheder blevet anmeldt til politiet for at have taget del i ulovlighederne.

Det er NTG Sales, Ritter & Jensen Marketing, Stenhøj Media, eGentic og Toleadoo. Deres rolle har været at medvirke som konsulent, callcenter eller såkaldt leadmægler/-virksomhed.

»Vi har desværre set mange eksempler, hvor virksomheder har købt ugyldige samtykker hos underleverandører. Forbrugerne skulle have givet samtykke til de telefoniske henvendelser ved at deltage i konkurrencer på internettet udbudt af leadvirksomheder,« siger forbrugerombudsmanden.

Ritter & Jensen Marketing og Stenhøj Media har allerede accepteret at betale bøder på hver 135.000 kr.

Leadvirksomheder afholder typisk konkurrencer, hvor forbrugerne skal give samtykke til at modtage markedsføring fra en lang række virksomheder for at deltage, og disse samtykker sælges så videre til virksomheder som såkaldte leads.

Problemstillingen er dog, at det ofte ikke fremgår entydigt, at formålet med konkurrencerne er at indhente samtykke til senere at kunne blive kontaktet med henblik på markedsføring.

Christina Toftegaard Nielsen har desuden politianmeldt Alm. Brand Forsikring for i strid med markedsføringsloven at have ringet til folk på Robinsonlisten – en liste, der netop har til formål at forhindre, at man får uanmodede henvendelser med f.eks. markedsføring.

BRANCHENYT
Læs også