Erhverv

Prisen for luftfragt i vejret efter kinesiske fabrikker er genåbnet

Prisen for luftfragt er den seneste tid steget markant, efterhånden som de kinesiske fabrikker er genåbnet, og forsinkede varer skal sendes til USA og Europa.

(AP Photo/Eckehard Schulz)

Prisen på lufttransport er fløjet i vejret, i takt med at flyselskaber verden over har indstillet passagerflyvninger til Kina. Det har fået speditører til sende varer via fragtfly, efter de kinesiske fabrikker så småt er genåbnet.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Seneste opgørelse fra TAC Index viser, at raterne for luftfragt fra Kina til USA de seneste to uger er steget med 27 pct. til 3,5 dollars pr. kg. Samtidig er fragtprisen fra Kina til Europa steget med 16 pct. til 2,7 dollars pr. kg.

Prisen, som flyselskaberne tager for luftfragt fra Kina til USA, er således markant højere nu end samme tid sidste år. Det samme gælder transport fra Kina til Europa.

Omtrent en tredjedel af verdens luftfragt transporteres via passagerfly - og altså ikke dedikerede fragtfly, som man ellers kunne tro. Udbruddet af coronavirus kan derfor vise sig som en gylden mulighed for luftfragtselskaberne, hvis virksomheder vælger at flyve forsinkede leverancer hjem.

Men afsendere, som ønsker at hastesende deres varer ud af Kina, kan få et reelt prischok. Det fortæller Refael Elbaz, administrerende direktør for Unicargo, der har specialiseret sig i spedition til sælgere på Amazon.com.

»Prisen er mindst tre gange højere, fordi der simpelthen ikke er nogen kapacitet,« udtaler Refael Elbaz i et interview med Reuters.

En anden, som er blevet ramt af prisstigningen, er Chris Mu. Han driver en mindre logistikvirksomhed i Kinas tech-hovedstad Shenzhen og benytter luftfragt til at sende varer til Amazon-sælgere i Europa og samtidig få tilsendt reservedele til biler fra Storbritannien.

Chris Mu fortæller til Reuters, at priserne er steget markant siden det kinesiske nytår sluttede i starten af februar, og at det er umuligt at få plads til gods på flyene. Han har derfor været nødt til at omdirigere varerne.

»Vi nødt til at tage, hvad end vi kan, f.eks. ved at flyve varer fra Storbritannien til Holland, derefter fra Liège i Belgien til Nanchang i Jiangxi-provinsen, bare for at få dem til en fabrik i Shanghai,« siger han.

Melanie Kreis, økonomichef for Deutsche Post, som ejer verdens største logistikfirma DHL, meddelte tirsdag, at fragtvolumen er steget i Kina, og at selskabet har sendt flere fly på vingerne, skriver nyhedsbureauet.

Den seneste tid er antallet af fragtflyvninger i Kina dermed steget, og landets luftfartsmyndigheder oplyser, at antallet af flyvninger i denne uge forventes at lande på 870 sammenlignet med 788 d. 17.-23. februar.

BRANCHENYT
Læs også