Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan klarer du corona-lukningen hjemmefra

Hvordan klarer man sit arbejde hjemmefra med børn, der også er sendt hjem, og hvordan motiverer man medarbejdere i coronatider? Finans har indhentet gode råd.

Corona rammer verden
Farvel til kontor, kolleger og almindelige rutiner og goddag til en hverdag mutters alene foran pc'en. Det er realiteten for tusindvis af danskere i de næste 14 dage, men hvordan klarer man bedst arbejdet hjemmefra under coronanedlukningen? Finans har indhentet gode råd. Arkivfoto: Jesper Nørgaard Sørensen

Med ét slag er store dele af alle dem, der plejer at stå op og gå på arbejde i Danmark hver dag sendt hjem for at arbejde foran pc’eren. Det samme er børnene, der hverken må blive passet af alt fra gamle bedsteforældre eller puljes i legegrupper.

Hvordan den ligning skal gå op, og hvordan motivationen og evnen til at ideudvikle mutters alene foran skærmen bevares, giver Finans dig her gode råd til.

Kilden er teamchef og ledelsesrådgiver hos Lederne, Michael Uhrenholt.

Han forudser, at effektiviteten nok vil gå ned i mange virksomheder, men omvendt kan der ifølge Michael Uhrenholt også vise sig en masse vigtige erfaring for mange virksomheder i øvelsen med omfattende hjemmearbejde., når virksomhederne kommer på den anden side af coronanedlukningen.

»På den korte bane tror jeg helt ærligt, at det bliver svært at opretholde samme effektivitet som normalt, men der kan være god læring i det, når vi kommer på bagkant af det hele. Distancearbejde bliver stadig mere udbredt, og virksomheder vil nu gøre sig nogle erfaringer, som kan vise sig at være meget værd,« siger Michael Uhrenholt.

Rådene her og nu lyder:

1. Sørg for at teknikken fungerer

Virker pc’en, er programmerne opdaterede, og kan virksomhedens systemer overhovedet klare massivt hjemmearbejde? Det er ifølge Michael Uhrenholt indlysende afgørende at kunne svare bekræftende på de spørgsmål, hvis det meste af en virksomhed skal kunne arbejde hjemmefra uden store omkostninger for både effektiviteten og motivationen.

2. Sæt rammer for hjemmearbejdet

Når man arbejder hjemmefra kan det svært at skelne mellem arbejdstid og fritid, men det er vigtigt at sætte rammer for, hvornår på dagen man er på arbejde, og hvornår man sætter vasketøj over. Ellers flyder de to ting sammen, og enten risikerer det hele at gå op i vasketøj, eller også ender man med at være »på« hele tiden. Det sidste er den klassiske fare ved at arbejde hjemmefra - og en risikabel kilde til stress.

3. Afsæt arbejdstid og børnetid

Ikke bare de voksne men også børnene er sendt hjem på grund af coronanedlukningen af landet. Derfor er det for mange et faktum, at arbejdet skal klares med børnene omkring sig, og at non-stop børne-tv i otte timer dagligt ikke er løsningen. Michael Uhrenholt opfordrer til, at man afsætter tid til at være nærværende overfor børnene i løbet af dagen, lige såvel som man afsætter tid til at arbejde. Forklar børnene, at de næste 30 minutter skal mor eller far have ro til et vigtigt møde på skærmen eller en vigtig samtale, men lav også huller i arbejdsdagen med plads til en tur i skoven, på legepladsen eller tur med klapvognen. Det vil din leder kunne forstå, lyder rådet til medarbejderen. Og til lederen: Hav tillid til at din medarbejder finder ud af at indhente den tabte arbejdstid senere på dagen.

4. Forventningsafstem og få rutiner

Hvornår starter arbejdsdagen, hvornår slutter den, hvornår er der pause, og hvilke arbejdsopgaver er det, der kan og skal løses hjemmefra under nedlukningen? Hvornår er medarbejderen og lederen tilgængelig? Her er det vigtigt at få forventningsafstemt mellem ledelse og medarbejdere. Aftal f.eks. en daglig eller ugentlig møderutine for, hvornår et team har videomøder, Skype’r eller på anden måde mødes i det virtuelle rum. Det giver mulighed for den sparring, som normalt foregår både på møder og ved kaffeautomaten, og det giver lejlighed til at tjekke op på, hvordan kollegerne og medarbejderne i det hele taget har det og tager situationen.

5. Bevar motivationen

Der er medarbejdere, der kan lide at arbejde hjemme, og der er dem, der ikke bryder sig om det, men lige pludselig skal alle. Som leder er man nødt til at vide, hvordan den enkelte medarbejder har det med situationen for at bevare motivationen. Et godt råd kan være løbende at tage korte virtueller møder med den enkelte for at følge op på, hvordan det går. Samtidig skal virksomheden have én og kun en politik for nedlukningen. Hvis virksomheden har sendt alle hjem, der kan arbejde hjemmefra, nytter det ikke med afdelingsledere eller andre mellemledere, der kommanderer lige præcis deres medarbejdere på arbejde.

BRANCHENYT
Læs også