Erhverv

Salget falder nu i mange danske netbutikker

Også netbutikkerne bliver nu hårdt ramt af den krise, som spredningen af coronavirussen har udløst. Salget falder nu i 56 pct. af netbutikkerne, og hver femte har mistet mere end halvdelen af salget.

Det er ikke kun i de fysiske butikker, at salget falder som følge af spredningen af coronavirus. Mere end halvdelen af netbutikkerne har nu faldende salg.

De seneste to uger er salget begyndt at falde i mere end halvdelen af de danske netbutikker.

Det viser en rundspørge, som Foreningen for Dansk Internethandel mandag i denne uge har foretaget blandt netbutikkerne.

105 virksomheder indgår i undersøgelsen, som viser, at salget nu falder i 56 pct. af netbutikkerne. Knap 20 pct. af netbutikkerne oplyser, at de har mistet mere end halvdelen af deres salg.

Den dramatiske udvikling skyldes spredningen af coronavirussen, lyder vurderingen.

»Coronavirussen strammer grebet om de danske netbutikker og dansk erhvervsliv. Der er stort set ingen, der går fri længere. Det påvirker næsten alle på den ene eller den anden måde. Enten rammes man hårdt på salget, eller også oplever man fremgang,« konkluderer Niels Raalund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.

54 pct. af netbutikkerne oplyser, at kunderne nu svigter, mens 21 pct er mærkbart ramt af coronavirussen på medarbejdersiden.

Samtidig er der imidlertid 31 pct. af virksomhederne, som har registreret en fremgang i salget på mindst 10 pct. indenfor de seneste to uger.

Niels Raalund vurderer, at forskellene (mellem vindere og tabere) vil blive endnu mere markante i takt med, at krisen skrider frem.

»Vi hører om flere virksomheder, som simpelthen har mistet alt salg allerede nu. Jeg håber meget for dem, at kunderne vil begynde at vende tilbage snart, for ellers bliver det hurtigt ekstremt hårdt. Andre netbutikker melder om markant fremgang i salget,« siger Niels Ralund.

Onlinekoncernen Zalando, der med base i Berlin har salg af mode i 17 europæiske lande, er den største aktør i nethandel til danskerne.

»Situationen udvikler sig løbende. Indtil nedlukningen af flere europæiske lande oplevede vi ikke nogen større indflydelse på vores forretning. Efter indskrænkningen af det offentlige liv har vi dog bemærket en negativ indvirkning på vores virksomhed,« skriver David Hejgaard, nordisk chef hos Zalando, i en mail til Finans.

I øjeblikket er Zalando dog mindre berørt end det samlede marked, da selskabet er aktiv på 17 europæiske markeder og har et modstandsdygtigt, internationalt logistiknetværk, forklarer David Hejgaard.

BRANCHENYT
Læs også