Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Coronakrisen rammer: Gods hober sig op i Esbjerg Havn

Direktør kæmper for, at forladte skibe ikke skal få lov til at blokere for nødvendig kajplads.

Corona rammer verden
Esbjerg Havn i økonomisk roligere tider inden corona-krisen ramte Danmark. (Foto: Joachim Ladefoged)

Antallet af forladte skibe ved kajerne på Esbjerg Havn er næsten tredoblet siden coronakrisen ramte Danmark. Samtidig hober der sig stadig mere gods op i havnen, mens antallet af skibe, der anløber er faldet.

»Der bliver kørt en hel del mere gods frem til havnen. Men antallet af tilmeldinger fra skibe, der skal afhente last er faldet i forhold til tidligere måneder. Der anløber ganske enkelt ikke så mange skibe,« siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Situationen i Esbjerg Havn går ifølge direktøren igen i andre havne længere nede i Europa. Gods såvel på vej ud som ind hober sig op.

»Det, der sker, er det samme, som vi hører fra vore kolleger ned igennem Europa. Man kører godset frem til havnen, der jo er kritisk infrastruktur. For så er virksomhederne sikre på, at de i det mindste kan få eksporteret deres gods, hvis baglandet lukker ned.«

Fra Esbjerg Havn er der ruter til 25 forskellige destinationer i Europa.

»Det er alt muligt gods, som kommer herned. Derfor arbejder vi på, hvordan vi får oplagret så meget som muligt, uden at det skal skade virksomhederne. Vi har eksempelvis havnen fyldt op med biler lige nu. Mange, mange tusinde af dem. Og hvis der ikke er nogen, som køber biler, så kommer de til at stå her længe.«

Bilerne er ankommet fra bilproducenter længere nede i Europa og venter på at blive kørt ud til danske forhandlere.

»Vi importerer biler med skib og videredistribuerer årligt mellem 50.000 og 60.000 biler til forhandlerne i Danmark. Bilproducenterne rundt omkring i verden, som vi modtager bilerne fra lukker ned. For ingen køber biler lige nu. Derfor stopper flowet. Vi oplevede det samme under finanskrisen. Hele situationen kan ændre sig, ligesom man vender en hånd,« siger direktør Henrik Otto Jensen fra Scandinavian Auto Logistics A/S

Lige nu er det dog ikke biler og andet gods, men de stigende antal forladte skibe, der er havnedirektørens største bekymring. For de blokerer kajplads for aktive skibe.

»Vi har 15-16 skibe lagt op mod normalt fem til seks stykker. Vi har allerede sagt nej til nogle skibe, der var så store, at de ville optage for meget plads. Vi er meget bange for og påpasselige omkring ikke at få havnen fyldt op med skibe, hvor de sender besætningen hjem.«

Ifølge Dennis Jul Pedersen er der brug for at have et pladsberedskab til de lokale skibe, som måtte blive lagt op eksempelvis på grund af virus.

»I de tilfælde skal der sættes nye skibe ind. Og så nytter det jo ikke noget, hvis den plads, de skal bruge er optaget af oplagte skibe.«

Havnedirektøren har i den forbindelse et stort problem, som i øjeblikket optager ham en del.

»Vi har modtagerpligt i havnen. Det er derfor, vi er så bange for denne her situation. Vi kan jeg kun sige nej, hvis vi ikke har plads. Men hvis skibene bliver lagt op og besætningen sendt hjem, er der jo ikke nogen til at flytte skibene.«

BRANCHENYT
Læs også