Erhverv

Chef for fem rejsebureauer: Vores salg blev ramt allerede for en måned siden

Aller Leisure venter at tabe 400 mio. kr. i omsætning efter coronavirus. Hjælp til refundering af solgte rejser er utrolig positivt, vurderer Morten Aaberg Sørensen, adm. direktør.

Vores salg blæev ramt allerede for en måned siden, siger Morten Aaberg Sørensen, adm. direktør i Aller Leisure.

Morten Aaberg Sørensen har lige lagt røret efter et to timer langt telefonmøde.

Som adm. direktør for Aller Leisure, der ejer fem rejsebureauer i Danmark, har han mere travlt end nogensinde med at danne sig et overblik over konsekvenserne af coronakrisen. De er enorme.

Derfor kender han ikke detaljerne i den seneste hjælpepakke fra regeringen. Men han bliver glad, da han hører, at Rejsegarantifonden får tilført 1,5 mia. kr., så rejsebureauerne kan betale kunderne penge tilbage for de rejser, som er blevet aflyst fra 13. marts og en måned frem.

»Det er fantastisk positivt, og det er det absolut vigtigste og mest nødvendige lige nu, hvor mange selskaber er ved at løbe tør for likviditet. Der sælges ingen rejser, og derfor har vi ingen indtægter,« siger Morten Aaberg Sørensen.

Der sælges ingen rejser, og derfor har vi ingen indtægter.

Morten Aaberg Sørensen, adm. direktør i Aller Leisure.

Han sidder på hjemmekontoret, og det gør de op mod 300 ansatte også. Rejsebureauerne har lukket, og der er ingen kunder.

Alligevel er der travlhed med at få de sidste rejsende hjem fra store dele af verden.

»Vi har omkring 2.000 kunder, som skal hjem fra deres ferie, og det bruger vi mange ressourcer på,« siger Morten Aaberg Sørensen.

Udenrigsministeriet har farvet hele verden orange, og det betyder, at man fraråder alle rejser. Men der er ikke tale om, at kunderne skal evakueres, som de skal fra røde områder. Derfor er hjemrejse i utide kundens eget problem.

»Derfor var regeringen lige nonchalant nok, da man foran Danmarks befolkning sagde, at rejsebureauer og forsikringsselskaber ville hjælpe de rejsende hjem. Vi har gjort alt, hvad vi kan for at hjælpe og ombooke vores kunder, men der er nogle, som kommer til at betale selv,« siger Morten Aaberg Sørensen.

Vi har gjort alt hvad, vi kan for at hjælpe og ombooke vores kunder.

Morten Aaberg Sørensen, adm. direktør i Aller Leisure.

I den seneste uge er der for alvor kommet fokus på coronakrisen alvorlige konsekvenser for rejsebranchen, der fuldstændig har mistet sit forretningsgrundlag, fordi Danmark og mange andre lande er lukket ned.

Men for Aller Leisure, der ejer rejsebureauerne Nyhavn Rejser, Stjernegaard Rejser, Nilles Rejser, Gislev Rejser og Kulturrejser Europa, begyndte udfordringerne allerede for mere end en måned siden.

»Flere af vores bureauer har rejser til Kina, og de måtte aflyses fra midt i februar. Så kom historien om krydstogtskibet i Japan, hvor flere hundrede gæster var fanget på grund af coronavirus. Det stoppede salget af krydstogter. Siden bredte coronavirus sig til Italien, som er et meget stort marked for vores selskaber. I sidste uge var det så rejserne til hele verden,« siger Morten Aaberg Sørensen.

Vinteren var ellers gået rigtigt godt for rejseselskaberne under Aller Leisure.

»Vi mærkede en stor rejselyst, og vi solgte væsentligt bedre end i samme periode året før.«

Ifølge Morten Aaberg har de fem selskaber i Aller Leisure en samlet omsætning på omkring 1 mia. kr., og ca. 100.000 gæster tager på ferie med bureauerne.

»Vi har ikke et præcist overblik, og det udvikler sig nærmest time for time. Men min vurdering er, at vi mister omsætning for 400 mio. kr.,« siger Morten Aaberg Sørensen.

Min vurdering er, at vi mister omsætning for 400 mio. kr.

Morten Aaberg Sørensen, adm. direktør i Aller Leisure.

Han er mest bekymret for, hvilke langsigtede konsekevenser, coronavirus vil få. Meget afhænger af, hvor lang tid krisen vare, og hvad det kommer til at betyde for økonomien.

»Vi ved af erfaring, at utryghed og usikkerhed om økonomien får mange forbrugere til at holde igen med at købe rejser. Forretningsgrundlaget er forsvundet på få uger, og det kan tage lang tid at bygge op igen,« siger Morten Aaberg Sørensen.

Han fremhæver, at Aller Leisure er begunstiget ved at være del af en mediekoncernen Aller, som har penge i kassen, så selskaberne er ikke truet på livet.

»Vi er i rejsemarkedet på den lange bane, og vi skal nok komme igennem krisen,« siger Morten Aaberg Sørensen.

BRANCHENYT
Læs også