Erhverv

Midt i historisk krise: Kendt dansk tøjmærke fik stjålet varer for 1 mio. kr.

Direktøren i Les Deux fik sig noget af et chok, da han hørte, at tøjfirmaet havde fået stjålet varer for 1 mio. kr. – midt i en historisk krise, hvor selskabet allerede har måttet spare.

Stifter og direktør i Les Deux, Andreas von der Heide. Foto: Les Deux

Hos det danske tøjmærke Les Deux mærker man tydeligt konsekvenserne af den igangværende økonomiske krise. Ordrene er færre, og størstedelen af virksomhedens medarbejdere er sendt hjem for at sænke omkostningerne.

»Det er skræmmende, hvor kraftige markedsmekanismerne er, og at vi inden for den første uge mistede 95 pct. af vores omsætning,« siger Andreas von der Heide, som er medstifter og direktør i Les Deux.

For Les Deux blev ondt værre, da modefirmaet for nogle uger siden blev bestjålet for en million kroner, da en lastbil med selskabets varer blev plyndret. Midt i en krise, som allerede koster selskabet mange penge.

»Først tænkte jeg; »Shit, det er en regning på 1 mio. kr. Hvordan får vi de penge hjem, nu hvor alt er lukket ned?« Men så nåede jeg et punkt, hvor jeg ikke kunne lade være med at trække på smilebåndet,« siger han og påpeger ironien i, at det er anden gang, firmaet bliver bestjålet på den måde.

Heldigvis for Andreas von der Heide havde Les Deux’ forsikringsselskab åbent trods krisen, og det sørgede for en hurtig erstatning til modefirmaet. Penge, som kan blive vigtige i det lange løb, mener direktøren.

»’Cash is king’ i øjeblikket. Verden havde nok ikke set meget anderledes ud, hvis pengene ikke var kommet hjem, for vi er et veldrevet selskab. Men en million kroner vil selvfølgelig holde selskabet flydende i længere tid, hvis den nuværende situation varer ved,« siger han og tilføjer:

»At vi fik pengene så hurtigt, viser bare, hvor essentielle partnerskaber er i disse tider. For det betød, at vi kunne koncentrere os om vigtigere ting.«

Mens krisen har stået på, har Les Deux arbejdet hårdt på at få aftaler på plads hos både leverandører og kreditorer. Det har betydet, at firmaet har kunnet lægge en strategi for, hvad der skal ske på den anden side af krisen, fortæller Andreas von der Heide.

Han har nemlig oplevet en ualmindelig åbenhed.

»På 36 timer fik vi hentet 60-75 dages kredit hos vores leverandører i Portugal, Tyrkiet og Kina. Jeg skrev til en af mine leverandører, at vi måtte sejle skibet i land sammen, hvortil hun svarede: Så længe kaptajnen er en viking, er vi sikre på at komme i land,« fortæller han.

Les Deux har eksisteret i lidt over 10 år, og på den tid er størstedelen af selskabets gæld betalt tilbage, så det nu er finansieret med blot fem procent kredit fra banken, ifølge Andreas von der Heide.

Han mener derfor, at modefirmaet nok skal klare sig gennem krisen.

»Vi kan sagtens holde året ud, men så bruger vi også alle knapperne - uden at vi går i banken og så videre. Vores strategi er formet efter, at det bliver sådan her i tre måneder. Men hvis vi først kommer igennem dette, er det ikke noget, vi ikke kan overleve,« mener Andreas von der Heide.

Les Deux blev stiftet i 2009 og startede ud med en kollektion bestående af blot en hvid t-shirt. Siden da er det gået stærkt, og tøjmærket forhandles nu i 800 butikker fordelt på 15 lande. Herhjemme har selskabet selv en butik med to ekstra på vej.

BRANCHENYT
Læs også