Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Det bliver næppe helt nemt at få pengene igen for aflyste flybilletter

Flere forbrugerorganisationer i Europa påpeger, at flyselskaberne forsøger at bøje eller helt omgå EU-reglerne.

Corona rammer verden
Det er ikke altid lige nemt for flypassagerer at få refunderet pengene fra deres aflyste flybilletter. Foto: AP/ Christophe Ena.Den franske stat vil med sit aktieopkøb i Air France KLM sikre de langsigtede aktionærer større indflydelse. Foto: AP/ Christophe Ena

De europæiske flyselskaber flakser rundt i deres største krise i fredstid, og nu risikerer de også at få problemer med EU og fællesskabets juridiske regler.

Konflikten med EU opstår, fordi selskaberne i stor stil tilbyder deres kunder en voucher i stedet for at give forbrugerne muligheden for at få pengene retur efter aflyste fly på grund af coronakrisen, skriver Bloomberg.

EU-reglerne siger klart, at passagererne skal have muligheden for enten en voucher (som kan bruges til en fremtidig flyvning) eller at få alle pengene retur.

Det er mod reglerne, hvis selskaberne tilbyder en voucher, som kun gælder 12 måneder.

Ifølge EU-reglerne, så skal tilbagebetalingen/voucheren være udstedt efter senest syv dage. Og der er ingen tidsbegrænsning på rejsevouchers, siger lovgivningen som blev introduceret i 2004.

»Selskaberne skal refundere billetter fra afgange, som er blevet aflyst. De kan også tilbyde en voucher (tilgodehavende, red.). Men det er vigtigt, at det kun kan ske, hvis forbrugeren accepterer det. Hvis en kunde ikke ønsker en voucher eller andre lignende tilbud, så skal selskaberne betale pengene tilbage,« fastslår EU’s transport kommissær Adina Valean.

I den hollandske del af samarbejdet Air France-KLM, fastslår den hollandske lovgivning, at passagerne kan få deres penge tilbage, hvis de ikke har benyttet voucheren inden for 12 måneder, oplyser Marjan Rozemaijer, der er talsperson for KLM.

Ifølge EU-lovgivningen, så gælder ”penge-tilbage muligheden” kun, hvis flyselskabet selv har aflyst afgangen.

Passagerer, som selv aflyser deres rejse, kan få tilbudt en voucher, men selskaberne er ikke lovmæssigt bundet til at betale pengene tilbage, hvis voucheren ikke udnyttes.

Tusindvis af flyafgange og rejser er blevet aflyst, siden landenes regeringer har indført rejseforbud.

Det forventes, at flyselskaberne kommer til at bruge op mod 61 mia. dollars af deres likvide beholdninger på verdensplan alene i andet kvartal.

Hverken Air France-KLM eller deres datterselskab Transavia, som inkluderer bl.a. Portugals TAP-selskab, giver kunderne muligheden for at vælge pengene tilbage fremfor en voucher.

»Passagerne risikerer, at de må acceptere en voucher fra et selskab, som kan ende med at gå fallit,« lyder det fra den belgiske forbrugerorganisation Test-Achats.

Selskaber som EasyJet, Lufthansa og Brussels Airlines nævner ikke muligheden for at få pengene tilbage på deres hjemmesider, skriver Bloomberg.

BRANCHENYT
Læs også