Topfolk advarer: Langstrakt krise tvinger eksportvirksomheder til at nytænke strategien

Mens Danmark bevæger sig mod en forsigtig genåbning, tager krisen til i styrke på vores største eksportmarkeder. Det vil skabe store udfordringer for danske virksomheder, advarer en stribe erhvervsprofiler.

Store dele af dansk erhvervsliv står foran voldsomme problemer hos kunderne på de største eksportmarkeder. Mens der er spirende håb om en genåbning af økonomien herhjemme, er en række af de vigtigste eksportlande for dansk erhvervsliv stadig på vej ind i orkanen, og dermed står mange erhvervsledere over for et akut strategiskifte, lyder det fra tunge dele af erhvervslivet.

»Den store udfordring er, at vores største markeder, Tyskland, England, USA, ikke kommer op at stå lige med det samme. Når du tager de traditionelt største markeder, er de først på vej i nedluknings-mode. Hvornår de kommer op igen, eller hvordan de genåbner, ved vi ikke, men de har ikke set det værste endnu,« siger Anders Dons, øverste chef for revisions- og konsulentvirksomheden Deloitte i Danmark og Norden.

Han advarer virksomhederne mod at gøre sig forhåbninger om et hurtigt comeback.

»For de eksporterende virksomheder med store markeder, der er i lockdown, kommer det ikke til at vende de næste tre eller seks måneder. Vi skal nok nærmere 9-12 måneder frem, før vi vil se en forbedring,« siger Anders Dons.

Når du tager de traditionelt største markeder, er de først på vej i nedluknings-mode

Anders Dons, topchef for Deloitte i Danmark og Norden.

En stribe erhvervsfolk, som Finans har talt med, udtrykker begejstring for indsatsen fra statsminister Mette Frederiksen, der bliver rost for at have vist handlekraft ved coronakrisens udbrud. De fremhæver bl.a. hjælpepakkerne og åbenheden om informationerne som positivt, foruden det at skabe håb hos især mindre virksomheder ved at signalere en snarlig genåbning af økonomien.

Men for store dele af dansk erhvervsliv, især de større virksomheder, har udviklingen i Danmark marginal betydning.

»Dansk økonomi betyder ikke noget for global økonomi. Det, der betyder noget, er, hvad amerikanerne gør, og selvfølgelig også hvad de store europæiske lande gør,« siger Jeppe Christiansen, adm. direktør i investeringsselskabet Maj Invest.

Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i brancheorganisationen DI, vurderer, at der i Danmark er et forholdvist fast greb om coronavirussen, men at situationen uden for landets grænser er meget anderledes.

»I de lande, som vi i meget stor udstrækning lever af, er man slet ikke dér. Der sidder man jo og kigger på noget, der er fuldstændig uforudsigeligt og meget, meget voldsomt,« siger Lars Sandahl Sørensen med henvisning til situationen i bl.a. USA, Frankrig, Tyskland og Sverige, som er blandt vores største eksportnationer.

Danmarks fire største virksomheder, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, DSV og Vestas, har henholdsvis 0,8 pct., 0,3 pct., 9,3 pct. og 3,2 pct. af deres salg i Danmark. Mærsk har til gengæld 17 pct. af salget i USA, og for Vestas udgør andelen 32 pct.

Investeringsbanken JP Morgan venter, at den amerikanske økonomi, der før coronakrisen blev anslået til at vokse et par procent i år, er dykket 10 pct. i første kvartal og vil falde 25 pct. i andet kvartal. Banken venter, at genopretningen af økonomien kommer til at minde om perioden efter finanskrisen i 2008.

Inden for landets grænser vil jeg tro man åbner forsigtigt, for ikke at ødelægge økonomien for meget

Jeff Gravenhorst, koncernchef, ISS

Jeff Gravenhorst, topchef i servicekoncernen ISS, vurderer, at mange af Danmarks eksportlande så småt vil begynde at åbne for aktivitet igen. Ligesom en stribe andre erhvervsfolk vurderer han, at det kan løfte den indenlandske efterspørgsel en anelse, men at industrier som luftfart og turisme vil have det svært i lang tid endnu.

»Jeg tror ikke, at landegrænserne åbner særlig hurtigt, fordi alle efterhånden synes, at de skal have styr på situationen inden for grænserne. Det kan vi se med Singapore, der dybest set er lukket ned igen, fordi det (coronavirus, red.) er begyndt at stige igen. Men inden for landets grænser vil jeg tro, at man åbner forsigtigt, for ikke at ødelægge økonomien for meget,« siger Jeff Gravenhorst.

Lars Sandahl Sørensen fra DI vurderer, at mange virksomheder kommer til at genoverveje deres strategi.

»Derfor er der behov for, at man gentænker sin forretningsstrategi. Hvilke markeder er jeg primært på? Hvor er jeg underleverandør? Hvordan har de virksomheder det. Hvor meget er de påvirket af dette? Er de primært aktive på det kinesiske eller det amerikanske marked? Der er virkelig grund til, at man nytænker, fordi situationen er så kolossalt uforudsigelig,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Det, der p.t. er størst usikkerhed omkring, er forbrugsmønsteret på vejen ud af coronakrisen og i tiden efter. Selvom Kina har åbnet for produktion igen, er forbrugerne tilbageholdende. Og situationen kan let blive den samme i resten af verden.

»Lige nu har danskerne pengene, men spørgsmålet er, hvad vi vil bruge vores penge på, og hvor hurtigt vi tør bruge dem? Jeg tror, at man vil være varsom med store luksusgoder som biler og andre store, private investeringer i en periode,« siger Anders Dons fra Deloitte.

Han vurderer, at det i de kommende måneder bliver afgørende, om de støttetiltag, der er sat i søen i forskellige lande, er tilstrækkelige til at holde virksomheder og samfund flydende.

»Det er nogle hårde måneder, der venter, og det er her, at hjælpepakkerne, ikke bare i Danmark, men i alverdens lande, skal holde patienten i live i koma,« siger Anders Dons.

BRANCHENYT
Læs også