Erhverv

»Efterspørgslen er forsvundet«: Flyselskab er gået fra 100.000 passagerer om dagen til 582

Cathay Pacific har skåret 96 pct. af sin rutetrafik væk som følge af coronavirussen.

Cathay Pacific har næsten ingen fly i luften mere pga. coronakrisen. Foto; Tyrone Siu

Cathay Pacific med base i Hongkong var ét af de første selskaber, som skar voldsomt i sine aktiviteter som følge af coronavirussen. Og nu viser et internt memo, som amerikanske CNN er kommet i besiddelse af, hvor hårdt flyselskabet er ramt.

Normalt har flyselskabet i omegnen af 100.000 passagerer om dagen, men i denne uge nåede tallet på en enkelt dag ned på 582 passagerer.

»Siden jeg sidst skrev, er vores passagerflåde næsten blevet groundet. Efterspørgslen er forsvundet,« skriver Augustus Tang, der er øverste chef i Cathay Pacific, i memoet til de ansatte i selskabet.

I begyndelsen af marts sendte flyselskabet 25.000 ansatte på tvungen orlov uden løn, og Cathay Pacific har skåret 96 pct. af sin normale rutetrafik væk i april og maj. Ifølge Augustus Tang vil flyselskabet som følge af den manglende efterspørgsel skære yderligere i kapaciteten.

Nu vil Cathay i april have to ugentlige flyvninger til de fire oversøiske destinationer London, Los Angeles, Vancouver og Sydney. Derudover er målet, at der skal være tre ugentlige afgange til otte regionale destinationer som Tokyo, Manila og Singapore.

Selskabet vil dog ikke udelukke, at der kan komme endnu flere reduktioner på tale.

»Det er umuligt at komme med en tidshorisont for en forbedring i efterspørgslen,« skriver Augustus Tang.

Cathay Pacific meddelte i forbindelse med offentliggørelsen af sit årsregnskab i begyndelsen af marts, at selskabet forventer et »betydeligt« underskud i første halvdel af i år.

De store problemer for Cathay Pacific har man kunnet aflæse på selskabets aktiekurs på børsen i Hongkong. Siden nytår er kursen næsten faldet med 29 pct.

BRANCHENYT
Læs også