Erhverv

Parkerede fly driller din vejrudsigt

De mange fly, som nu står parkeret rundt om i Europa, fragter ikke kun passagerer og gods. De bruges også til at forudsige vejret.

Københavns lufthavn ligger næsten øde hen. Flyene står parkeret på rækker på landingsbanerne. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix.

Danskerne elsker at tale om vejret og ikke mindst at følge med i de vejrudsigter, som nogle dage nærmest antager dokumentar-lange fortællinger.

Men DMI's vejrprognoser har i disse uger fået et problem. Det skriver Ingeniøren.

Antallet af fly i luften over Europa er nemlig faldet dramatisk som følge af coronapandemien, og selvom det ikke umiddelbart lyder som noget, der påvirker vejrprognoserne, forholder det sig faktisk sådan.

De seneste 40 år har fly nemlig indsamlet meteorologiske observationer fra atmosfæren. De observationer udgør en vigtig del af de vejrmodeller, der simulerer atmosfæren og bruges til at lave vejrprognoser.

Men fordi langt størstedelen af flyene i Europa lige nu står parkeret på landjorden, savner de meteorogiske institutter - heriblandt DMI - observationer til korttidsprognoser af vind og temperatur.

Hvis adgangen til observationer fra fly helt forsvinder, vil det forringe kvaliteten af korttidsprognoserne med op til 15 pct., vurderer det europæiske vejrcenter ECMWF.

Ud over fly får DMI også atmosfæriske observationer fra meteorologiske jordstationer, satellitter, radarsystemer, vejrballoner, skibe, drivende bøjer på havet og GPS-målinger, skriver Ingeniøren.

Indtil videre har højtryksvejr og flere vejrballoner kompenseret for de færre flyobservationer.

BRANCHENYT
Læs også