Erhverv

Takeaway-tjenester kæmper om at indfange coronaramte restauranter

Der er kamp om at lokke nye restauranter ind i folden hos de danske takeaway-platforme, der justerer på priser og services for at hjælpe de pressede kunder - og sig selv.

Takeaway-tjenesten Takeout jagter nye kunder - blandt andet ved at sænke priserne. Foto: Takeout Group

Coronakrisen har sat gang i en indædt kamp blandt de danske takeaway-tjenester for at vinde de kunder, der i øjeblikket omstiller forretningen.

Det sker efter, at restauranter på grund af nedlukningen er tvunget til at lukke og derfor flokkes om de danske takeaway-tjenester for at holde hånden under indtjeningen.

Takeout Group, der opererer platformen Takeout.dk, har valgt midlertidigt at sænke kommissionen, så restauranterne skal betale ned til 10 pct. af beløbet på madordrerne før skat i stedet for de normale 16-20 pct.

»Det går stort set i break even for os, men det er lidt hjælp til selvhjælp,« siger Ulrich Cort Hansen, medstifter og medejer af Takeout Group, og peger blandt andet på øvelsen med at trække nye kunder til.

Derudover er en håndsrækning til restaurationsbranchen nødvendig for forretningsgrundlaget fremadrettet.

»Hvis der ikke er restauranter og takeawaysteder på den anden side af den her krise, så har vi heller ingen fremtid selv,« siger han.

Det er lidt hjælp til selvhjælp.

Ulrich Cort Hansen, medstifter og medejer af Takeout Group

Takeout.dk i Danmark har fået omkring 50 nye restauranter ekstra de sidste 14 dage - oven i de cirka 300 restauranter, som tjenesten har på platformen i forvejen. Salget i marts er fordoblet set i forhold til marts sidste år, og hver uge under nedlukningen har Takeout oplevet en vækst på 15-20 pct.

»Aftaler, der normalt vil tage måneder at blive enige om, sker på et kald fra distancen, og så bliver der handlet fra den ene til den anden dag i øjeblikket,« siger Ulrich Cort Hansen.

Samtidig har han på få dage indgået aftaler med tre taxaselskaber, der alle oplever mangel på kunder, og som i stedet for hjælper med at levere takeaway til danskerne.

De to største spillere på takeaway-markedet, Just Eat og Wolt, løb tidligere ind i en mediestorm med anklager om, at de manglede samfundssind og var for grådige. De blev kritiseret for, at de opretholdt kommissionen på mellem 22 og 30 pct. af prisen på en bestilling før moms.

»De er vor tids gullaschbaroner,« sagde Jakob Kristian Sørensen, der ejer pizzarestauranten Il Locale i Aarhus, om Wolt til Politiken.

Siden da har Just Eat midlertidigt sænket kommissionen til 16 pct. før moms for de restauranter og små kæder, som selskabet leverer maden for, og ned til 12 pct. før moms for dem, der får ordrer gennem platformen.

Markedet boomer »på ingen måde« for Just Eat, lyder det fra direktør Carsten Boldt.

»Der er flere nye restauranter, der melder sig på Just Eat, men der er også restauranter, der er lukket, fordi spisende gæster udgjorde en så stor del af deres forretning, at det ikke kan betale sig at holde åbent kun for take away,« skriver han i en e-mail.

Finans har forsøgt at få et interview med Wolt, men det er ikke lykkedes. Til DR siger direktør Søren Meier Svendsen, at Wolts forretning ikke hænger sammen, hvis gebyret sænkes.

»Vi har skruet op for, hvor ofte vi udbetaler penge til restauranterne, og har øget vores markedsføring for at sikre restauranterne flere ordrer. Og så kan man da godt blive grundlæggende ked af at blive lagt for had. Men vi forstår godt, det er super hårdt for alle restauranter i denne tid,« lød det fra Wolt-direktøren til dr.dk.

Takeaway-platformen Roomservice, som er ejet af Freeway-koncernen, og hvor restauranterne bliver screenet for at leve op til en bestemt kvalitet, har oplevet en stor stigning i antallet af ordrer.

Men selskabet retter sig primært mod erhvervslivet, og de store virksomhedsordrer udebliver i øjeblikket.

Vi er også en virksomhed, som skal komme ud på den anden side af det her.

Malene Wagner, direktør for Roomservice

»Selvom vi har langt flere privatkunder end tidligere, gør det en forskel, om hver ordre er på 600 kr. eller 6000 kr. Alle de virksomheder, som er en meget stor del af vores indtjeningsgrundlag, sidder hjemme i øjeblikket. Omsætningen er ikke så meget større, men antallet af ordrer er steget væsentligt, og det tager til,« siger direktør Malene Wagner.

Krisen har dog fået flere restauranter til at tilslutte sig Roomservices platform, som i marts har indgået aftaler med fire gange så mange kunder som normalt. Roomservice har imidlertid ikke tænkt sig at sænke kommissionen, som platformen opkræver fra restauranterne, og som ligger på 25-30 pct.

»Vi gør, hvad vi kan, men vi er en lille økonomi. Vi er også en virksomhed, som skal komme ud på den anden side af det her,« siger Malene Wagner.

For at støtte restauranterne har virksomheden i stedet for tilføjet en drikkepenge-funktion på sin app.

Hos både Takeout Group og Roomservice forventer man, at coronakrisen er en øjenåbner for mange danskere, der ikke før har benyttet sig af bestillingsplatformene. Så selvom de forventer, at den stigende aktivitet på takeaway-platformene vil aftage efter genåbningen af samfundet, så kommer vi ikke ned i samme niveau som før krisen.

»Lad os sige, at vi nu her vokser med 100 pct. i forhold til 2019, så vil vi måske se et fald på 20 pct. på den anden side af krisen. Det er vores fornemmelse,« siger Ulrich Cort Hansen.

Malene Wagner tilføjer:

»Det er selvfølgelig forudsat, at der stadig er mange restauranter, for de begynder også lige så stille at dreje nøglen om.«

BRANCHENYT
Læs også