Erhverv

Belgiens største flyselskab reddet af statsstøtte

Lufthansas datterselskab Brussels Airlines har fået tilsagn om økonomisk hjælp fra Belgiens regering.

Artiklens øverste billede
Brussels Airlines, der er ejet af Lufthansa Group, har 58 fly i sin flåde og beskæftiger omkring 4.000 personer. Foto: Francois Lenoir/Reuters

For få dagen siden kastede den tyske luftfartskæmpe Lufthansa håndklædet i ringen og meddelte, at lavprisselskabet Germanwings, som drives af Lufthansa, havde fløjet sin sidste tur.

Baggrunden var den aktuelle situation omkring coronapandemien, men også efter vurderingen, at hele luftfartsbranchen på den anden side af corona vil blive påvirket, og der derfor er brug for at skære i omkostningerne allerede nu.

Udover ejerskabet af Germanwings har Lufthansa også datterselskaberne Eurowings, SWISS, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

Og for det sidstnævnte selskab rækker den belgiske regering nu en livline til Lufthansa. Det beretter Spiegel.

Belgiens største flyselskab Brussels Airlines, der har parkeret hele sin flyflåde indtil mindst 15. maj, har ifølge formanden for bestyrelsen af Brussels Airlines, Étienne Davignon, fået vished om hjælp fra den belgiske regering.

»Nu er der taget en principbeslutning om, at vi vil få del af statsstøtten,« udtalte Étienne Davignon til den belgiske avis ”La Libre Belgique”.

I Belgien bliver luftfartssektoren anerkendt som værende strategisk vigtig, hvilket giver ret til støtte. Og at lade flyselskabet overgå til staten, som i andre lande har været nævnt som en mulig løsning, har ikke været på tale.

For Lufthansa er passagertallet under coronakrisen faldet med 95 pct. - og de resterende 5 pct. har udelukkende drejet sig om særfly til strandede borgere i udlandet, der havde brug for transport hjem, skriver Spiegel.

Brussels Airlines tog beslutningen om at indstille al flyvning indtil i hvert fald midt i maj, efter indførslen af strikse rejseregler for at inddæmme coronavirus medførte et ophør på efterspørgslen af flyrejser.

På baggrund af de medfølgende økonomiske vanskeligheder har den øverste chef i Lufthansa, Carsten Spohr, derfor bedt regeringerne i Tyskland, Schweiz, Belgien og Østrig, hvor Lufthansa driver flyselskaber, om statslig hjælp til at kunne komme gennem krisen i live.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.