Sådan bruger vi vores penge under krisen
Ifølge nye tal holder danskerne igen, når det drejer sig om nye indkøb til garderoben.
Det er slut med travle shoppingcentre og butikker, hvor danskerne ivrigt hiver sommertøj af bøjlerne for at finde den helt rette påklædning til det spirende forår.
Siden coronakrisen for alvor ramte landet og lukkede store dele af Danmark og den danske detailhandel ned, har krisen ændret danskerne forbrug og indkøbsvaner. Det viser nye tal fra analyseinstituttet YouGov, som har undersøgt danskernes forbrugsvaner under krisen.
Ifølge de nye tal har knap hver fjerde dansker brugt færre penge på tøj i fysiske butikker de seneste to uger som direkte konsekvens af coronavirussens indtog, mens kun 3 pct. af de adspurgte i samme periode har brugt flere penge på nyt tøj som følge af krisen.
Det er dog ikke kun de fysiske butikker, der mærker konsekvenserne af danskernes ændrede indkøbsvaner. Også den danske online-handel er ramt.
Ifølge analyseinstituttets seneste tal har 11 pct. af de adspurgte danskere købt mindre tøj på nettet som følge af krisen, mens kun 5 pct. shoppet mere online sammenlignet med tidligere.
Til gengæld har danskerne i stigende grad brugt flere penge på underholdning under krisen.
Særligt unge mellem 18 og 29 år har hevet flere penge op ad lommen, når det kommer til underholdning som bl.a. film og spil. Ifølge YouGov har over en fjerdedel i aldersgruppen købt mere underholdning på nettet, mens 9 pct. i den øvrige befolkning har gjort det samme de seneste to uger.
I samme periode har flere danskere også brugt flere penge på online-køb af madvarer. I den anden uge af april brugte 12 pct. af danskerne mere på mad online sammenlignet med før krisens indtog.