Erhverv

Teleselskabet 3 fortsætter med at kapre kunder

Teleselskabet 3 fortsætter den positive, stabile vækst, viser det seneste kvartalsregnskab. Under coronakrisen er det åbne spørgsmål dog fortsat, om »de vil vinde mere på gyngerne, end de taber på karrusellerne?«

Artiklens øverste billede
Morten Christiansen, CEO i 3 Danmark. Foto: PR, 3

I årets første kvartal af 2020 fortsætter den positive udvikling for teleselskabet 3’s danske forretningsdel.

Med en udvidelse af kundebasen på 21.000 nye simkort-registreringer i teleselskabet, der består af de to forretningsdele 3 og Oister, overgår antallet af nye kunder de foregående tre kvartaler, så den i øjeblikket består af 1,4 mio. aktive kort.

På bundlinjen resulterer det i en omsætning på 673 mio. kr. og et driftsresultat før afskrivninger på 193 mio. kr.

Hvordan ser I på resultatet for årets første kvartal?

»Det er fint. Vi synes, resultatet er absolut tilfredsstillende,« lyder det fra Morten Christiansen, der har været adm. direktør for 3 i Danmark siden 2005.

I forhold til det på forhånd lagte budget er kvartalsresultatet ifølge 3-chefen lidt bedre end forventet, men teleskabet er klar over, at de er kastet ud på både oprørt hav og i ukendt terræn med udbruddet af coronavirussen.

»Det gode resultat beror på toenhalv måned uden corona, så det har mest været »business som usual«. Vi har i perioden haft fokus på bredbånd til hjemmet i 3-regi samt gode tilbud på smartphones og vores ”3 like home”, som kører godt. Og så er fremgangen drevet af en stor tilfredshed blandt vores kunder, så der ikke har været mærkbar afgang. Det er summen, der gør, at både Oister-delen og 3 fortsætter med at køre stabilt,« siger Morten Christiansen og tilføjer:

»Men så kommer coronakrisen. Det påvirker dog kun kvartalsresultatet med 14 dage, så det har ikke vist sig så markant på bundlinjen endnu.«

Der er talt meget om, at det digitale vinder frem lige nu. Er coronakrisen kun noget negativt for jer, eller bringer det nye forretningsmuligheder med sig?

»Både og. Det vender op og ned på adfærden i markedet. Der er en betydelig mindre trafik i vores fysiske butikker – der er forstærket af, at halvdelen ligger i storcentre, der er lukket ned. Til gengæld har vi oplevet en eksplosion i onlinehandlen med tæt på en fordobling af websalget.«

Meldingen er, at stigningen både foregår hos 3 og Oister, men efter nedlukningen af store dele af samfundet, er det primært produktsalget hos 3, der har lidt, da dette salg især foregår fra butikkerne. Her har Oister klaret sig bedre, for det primære salg sker her online.

Under coronapandemien har 3 oplevet en markant forandring af dataforbruget, der er gået op med 40 pct. båret af en fremgang i internet til hjemmet. Det er et af elementerne, som skal bidrage med en fortsat vækst for teleselskabet.

Desuden bliver der i øjeblikket talt mere - et forretningsområde, der ellers har været på retur.

»Når man ikke kan se hinanden, så taler man mere og mere med mange. Vi så det allerede den 11. marts, hvor statsministeren kommunikerede nedlukningen, der eksploderede taleforbruget i timerne bagefter. Så fra at tale har været en stagnerende størrelse, er det i denne periode steget noget.«

Ydermere melder 3-direktøren, at de ser en positiv udvikling i business-segmentet, hvor behovet for digitale videokonferencer er steget meget. Her er der stigende salg af business-pakkerne, der indeholder data-abonnementer, routere og headset, der gør det muligt at kunne udføre hjemmearbejde.

Også på det punkt er stigningen voldsom både med hensyn til udstyrssalg og ikke mindst forbruget af data, når folk f.eks. mødes over videoplatformen Microsoft Teams.

»Vores vurdering er, at mange af de ting, vi nu oplever som en pålagt nødvendighed, vil hænge ved på et højere niveau end før. Man vænner sig til nye de ting, der bliver en del af hverdagen.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.