Erhverv

Postnord lander minimalt plus i presset dansk forretning

Postnord starter året ud med et længe ventet plus på driften i den danske del af forretningen, hvor coronavirussen også har sat sine spor.

Postnord har aflagt regnskab for første kvartal. Foto: Benjamin Nørskov

Den danske del af Postnord, som i årevis har været tynget af massive underskud, når i året første tre måneder et lille plus på driften.

Postkoncernen landede i første kvartal et dansk driftsresultat på 2 mio. svenske kroner, hvor det året forinden lød på minus 54 mio. svenske kroner.

»Efterspørgslen var indledningsvis god, men forværredes under første kvartals senere del som følge af coronapandemien,« skriver selskabet i regnskabet.

For hele Postnord-koncernen, som også tæller Sverige, Norge og Finland, lød driftsoverskuddet på 314 mio. svenske kroner, hvilket er næsten en fordobling i forhold samme periode året forinden.

Coronavirussen har øget efterspørgslen på pakkeleveringer til indbyggerne i Norden. Samtidig er efterspørgslen dog dalet i erhvervslivet, mens lukkede grænser, problemer med transportkapacitet og øget sygefravær har givet problemer.

Det lille danske driftsoverskud er hjulpet godt på vej af, at Folketingets Finansudvalg i slutningen af 2019 stemte et aktstykke igennem, der forlængede den nuværende postaftale med Postnord med 100 mio. kr. frem til sommeren 2020.

Pengene skulle sikre, at Postnord kan leve op til den danske befordringspligt, så danskerne fortsat kan få leveret post, imens en endelig aftale forhandles på plads.

Direktør i Postnords danske del Peter Kjær Jensen oplyser, at 50 mio. kr. af den økonomiske hjælp er indregnet i første kvartal, mens et tilsvarende beløb vil blive indregnet i andet kvartal.

Brevene har været Postnords oprindelige forretningsgrundlag, men folk sender langt færre breve end tidligere i takt med, at den private, erhvervsmæssige og offentlige post er blevet digitaliseret. De mindre brevmængder har gjort det dyrere for postvæsenet i Norden at stå for brevleveringerne.

Her har den danske del af Postnord været særligt hårdt ramt, og hele koncernen gennemgår i øjeblikket strategiske omvæltninger for at skabe et solidt indtjeningsgrundlag.

Det handler blandt andet om at fokusere intensivt på at kapre så meget af det voksende marked for pakkepost som muligt, og sidste år forudså Peter Kjær Jensen, at den danske del af Postnord ville få overskud i 2020.

Det er han ikke sikker på længere på grund af corona-krisen, siger han i dag.

»Det tør jeg simpelthen ikke sige for nu at være helt ærlig. Nu kommer vi ud med et meget lille overskud i første kvartal, og det er vi rigtig glade for, men der er ikke langt fra overskud til underskud, og der er så mange faktorer som sygefravær og efterspørgsel osv., som kan have en effekt,« siger Peter Kjær Jensen.

Han siger om det positive resultat i 1. kvartal:

»Det er noget, vi er utroligt glade og stolte over. Psykologisk er det supervigtigt, at vi er kommet over nul, og det er en blåstempling af vores transformationsplaner.«

Som nævnt er resultatet kun positivt på grund af politikerne tilførsel af 100 mio. kr., der skal kompensere Postnord for befordringspligten i Danmark i første halvår.

Spørgsmålet er nu, om Postnord også har brug for kompensation i andet halvår.

»Der er en diskussion, der pågår med politikerne, men pointen er jo i virkeligheden, at det er en service, vi leverer, og som staten skal betale for. Det er jo ikke støtte. Vi leverer en service, og den koster mere end de indtægter, vi kan få på at levere den,« siger Peter Kjær Jensen.

BRANCHENYT
Læs også