Erhverv

SAS i overlevelseskamp: »Dette er en sort dag for skandinavisk luftfart«

Næsten halvdelen af SAS' ansatte skal afskediges. Luftfarten står i en hidtil uset krise.

Coronakrisen har sat en stopper for nærmest al flytrafik, og det er dyrt at have næsten alle sine fly parkeret på landjorden. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB/Ritzau Scanpix

SAS går en dyster fremtid i møde og har måttet tage den store sparekniv frem i forsøget på at overleve coronakrisen.

Tirsdag morgen meddelte SAS, at man vil afskedige næsten halvdelen af sin samlede medarbejderstab. Luftfartsindustrien står i en hidtil uset krise, og vi skal måske helt hen til 2022, før der igen er normal efterspørgsel på flyrejser, lyder det fra SAS.

»Dette er en af de vanskeligste beslutninger, jeg har måttet tage som SAS-chef,« siger topchef Rickard Gustafson til det norske medie E24.

Omkring 1.700 af de nedlagte stillinger skal findes i Danmark, 1.900 i Sverige og 1.300 i Norge. SAS går nu i forhandlinger med fagforeninger i de enkelte lande for at finde løsninger, der kan begrænse antallet af fyringer.

Tidlig pension, frivillige aftrædelser og deltidsordninger kan være mulige løsninger.

»Dette er en sort dag for skandinavisk luftfart,« siger Christian Laulund, leder af SAS-piloternes fælles fagforening (SPG), til E24.

SAS er et blandt mange luftfartsselskaber, som lige nu kæmper for at holde sig i live. Coronakrisen har sat en stopper for nærmest al flytrafik, og det er dyrt at have næsten alle sine fly parkeret på landjorden.

Mandag meddelte Norwegian, at selskabet vil skille sig af med hvert tredje fly, og at man først er tilbage i normal drift engang i 2022.

Lige nu betaler Norwegian kun de allervigtigste regninger, og selskabets pengekasse er om få uger tom, hvis ikke det lykkes at få en økonomisk redningspakke fra den norske stat.

BRANCHENYT
Læs også