Audi dropper planer om delvist selvkørende biler
Selvkørende Audi A8 på niveau 3 blev lanceret som en sensation i 2017, men teknikken blev aldrig godkendt af myndighederne.
Da den fjerde generation af Audi A8 blev præsenteret i sommeren 2017, skulle luksussedanen manifestere mærkets motto ”Vorsprung durch Technik”. Modellen var nemlig den første produktionsbil på verdensplan, der var klar til autonom kørsel på niveau 3.
Det betød f.eks. en motorvejsassistent, hvor chaufføren kan henlede opmærksomheden på andre ting. Køretøjet opretholder ikke kun automatisk hastigheden og afstanden til bilen foran, men styrer selv og skifter også baner automatisk ved forbikørselsmanøvrer. Audi havde planlagt, at systemet kunne tage over på motorveje, typisk ved køkørsel og ved hastigheder op til 60 km/t.
Ret hurtigt stod det dog klart, at der var store problemer med at få myndighederne til at godkendte teknologien, der blev kaldt AI Traffic Jam Pilot, både i Tyskland og herhjemme.
Da vi her på redaktionen testede bilen i starten af 2018, hed det, at Audi forventede en godkendelse i Tyskland i 2019, og at Danmark så ville følge efter. Intet er dog sket.
Autonom kørsel på niveau 3 befinder sig i en gråzone, fordi det er mere avanceret end niveau 2, der er det mest sofistikerede i dag, og hvor en adaptiv fartpilot kan kombineres med selvstyrende funktioner i korte perioder.
Audi har taget konsekvensen og erkendt, at det ikke kan svare sig at arbejde videre på systemet, da A8 er et stykke inde i sin modelcyklus.
»I øjeblikket er der ingen juridiske rammer for automatiseret kørsel på niveau 3, og det er ikke muligt at homologere sådanne funktioner overalt i verden i en serieproduktionsbil,« siger Audis tekniske udviklingsdirektør, Hans-Joachim Rothenpieler, til Automotive News.
Ansvar er problemet
Ifølge branchebladet har det også spillet ind, at Audis juridiske afdeling mener, at fabrikken ville kunne blive stillet til ansvar, hvis en bil kørte galt med AI Traffic Jam Pilot.
Fremover vil Audi fokusere på at forbedre niveau 2-førerstøttesystemer, som ikke overfører noget juridisk ansvar til bilproducenten i tilfælde af et uheld, men er førerens eget ansvar.
Flere bilproducenter har ogsa droppet niveau 3, bl.a. Volvo, hvor topchefen kaldte det usikkert.
Fuldt autonome biler er fortsat mange år væk, og nu gætter flere iagttagere på, at det måske snarere bliver Mercedes-Benz og BMW, der vil tage næste skridt i kapløbet om de førerløse biler med en ny S-Klasse og BMW’s elbil, iNext. Tesla har også længe været blandt de førende.
Flere forventer dog, at man helt vil springe niveau 3 over og i stedet forbedre funktionerne på niveau 2 og så ellers satse på det vilde niveau 4, hvor bilen kan køre uden fører, men primært på hoved- og motorveje og ikke i al slags vejr. Vi skal op på niveau 5, før bilen er selvkørende under alle forhold.
Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”. Her kan du bla. høre mere om, hvorfor Audi er begyndt at spare på materialekvaliteten.