Erhverv

Lille dansk medicoselskab på vej mod gennembrud: Henter næsten 100 mio. kr.

Den danske medicovirksomhed får nu en stor kapitalindsprøjtning, der bl.a. skal sikre godkendelse af hjerteudstyr i USA og i Europa. Konkurrenterne er de helt tunge drenge i klassen.

Mads Emil Matthiesen, adm. direktør i Cathvision. Foto: Cathvision

En række investorer øjner guld for enden af regnbuen i det lille danske medicoselskab Cathvision, og nu har de kvitteret med at sende knap 100 mio. kr. efter selskabet.

»Det har kæmpe betydning for os. Det er en meget stor runde for os, men den er også stor efter dansk medicos standarder, hvor der er et fåtal i den størrelse hvert år,« siger Mads Emil Matthiesen, adm. direktør i Cathvision.

Medicoselskabet, som han også er medstifter af, har udviklet et produkt, der sluttes til de engangshjertekatetre, man benytter til at måle hjerterytmen.

Det er tiltænkt som et nyt værktøj til læger, når de skal finde kilden til hjertearytmi hos deres patienter og dermed sørge for en forbedring i forhold til lægernes eksisterende muligheder.

Selskabet er over de seneste år vokset kraftigt og gået fra at være kun tre fuldtidsansatte og en masse konsulenter til i dag at være 16 fuldtidsansatte med flere på vej.

»Det betyder, at vi kan arbejde med større sammenhængskraft og bygge mere viden op hos medarbejdere, vi ved, bliver hos os. Det bliver mere en rigtig virksomhed frem for en direktør, en ingeniør og en masse konsulenter, der ikke bliver ved med at være hos os for evigt,« siger Mads Emil Matthiesen.

Selvom man har det bedste produkt, er der stadig lang vej til at sælge det i stor skala.

Mads Emil Matthiesen, adm. direktør i Cathvision

Cathvision kunne allerede sidste år notere den første omsætning, da et demoprodukt genererede salg for et par millioner kroner.

Det gav ifølge direktøren en validering af, at der var en betalingsvillighed i markedet, og at Cathvision evnede at sælge produkter med en fortjeneste.

De nye penge, der bliver udbetalt, når forskellige milepæle opnås, skal bruges til særligt tre ting. Det fulde produkt skal godkendes i USA og i Europa, det første produktsalg skal finde sted, og version to af produktet skal færdiggøres.

»Vi søger om godkendelser i år og forventer at få dem næste år. Det er planen,« siger Mads Emil Matthiesen.

De nye penge er kommet fra både eksisterende investorer, men der er også frisk blod i ejerkredsen.

»Det største beløb er kommet fra en privat velhaver, som er meget positiv omkring feltet og godt kan lide vores produkt og vores team. Han vil helst ikke nævnes ved navn, og det har jeg valgt at respektere,« siger Mads Emil Matthiesen.

Virksomheden er nogenlunde blevet værdisat på niveau med det, der er investeret. Med de nye penge i omegnen af 150 mio. kr.

»Det svarer lidt til, at du investerer et par millioner i noget og så vurderer, at det er et par millioner værd plus måske lidt,« siger Mads Emil Matthiesen.

Version et af produktet er ifølge direktøren rigtig godt i forhold til at vurdere signal- og støjforhold, fordi lægen med produktet kan se nogle hjertesignaler, der viser, om han eller hun behandler hjertepatienten det rigtige sted.

Den næste version skal indeholde forbedrede støttefunktioner, hvilket i praksis betyder, at den skal kunne hjælpe med at fortolke de signaler, således at ikke-eksperter kan komme op på et niveau, hvor de kan gennemføre succesfulde procedurer.

Vi er gode til at udvikle bedre teknologi. Nogle gange skal man også fokusere på at være rigtig god til noget og få det bedste ud af det.

Mads Emil Matthiesen, adm. direktør i Cathvision

Cathvision kommer også til at gennemføre flere kliniske studier, der skal underbygge produktets fordele over for konkurrenterne.

Og det er de helt store aktører, det danske selskab skal op imod, nemlig de fire amerikanske mastodonter Boston Scientific, GE Healthcare, Abbott og Johnson & Johnson.

»Man skal ikke underkende, at de konkurrenter, der er på markedet, har en ugentlig tilstedeværelse ude på hospitalerne. Deres folk i felten er meget aktive og kæmper hårdt for at sælge deres produkter ved at bruge meget tid med lægerne, kende dem i forvejen, supportere dem og generelt bare være proaktive og sikre, at alt er godt,« siger Cathvision-direktøren.

I dag er der omkring 20 mio. patienter i USA og Europa, som produktet potentielt adresserer, men der finder kun omkring 500.000 procedurer sted om året. Simpelthen fordi den nuværende måde at gøre det på både er for dyr og for kompliceret.

»Selve kampen om markedsandele er ret hård ude i felten. Det er ikke unormalt, men det er for at sige, at selvom man har det bedste produkt, er der stadig lang vej til at sælge det i stor skala,« siger Mads Emil Matthiesen.

Derfor gælder det også om at få de første betalende kunder næste år.

»Vi skal have nogen, der betaler for produktet, og det kan være i størrelsesordenen 10 kunder. Det kan vi løse via vores eksisterende kontakter og netværk. Vi har en lang liste, som vi mener, produktet passer godt til,« siger Mads Emil Matthiesen.

Det bliver ikke sådan noget med, at vi begynder at sige en masse smarte ting og så ser, om nogen vil købe os i morgen.

Mads Emil Matthiesen, adm. direktør i Cathvision

I dag findes der over 5.000 operationsstuer, der potentielt kan bruge produktet. Cathvisions mere langsigtede mål er at komme op på 1.000.

»Det kommer til at tage i størrelsesordenen fem år, give and take. Den rejse kommer formentlig til også at bygge på, at vi laver nogle større samarbejder om distribution,« siger Mads Emil Matthiesen og understreger, at 90 pct. af medarbejderne er ingeniører.

»Vi er gode til at udvikle bedre teknologi. Nogle gange skal man også fokusere på at være rigtig god til noget og få det bedste ud af det. At udvikle en organisation, hvor der er ligeså mange, der er gode til at sælge, er et helt nyt kapitel,« siger Mads Emil Matthiesen.

»Vi har brugt seks år fuld tid på at blive rigtig gode til det teknologiske, så spørgsmålet er, om man vil teame op med nogen strategisk, som allerede har brugt mange år på at være gode til det salgsmæssige.«

Sikkert er det imidlertid, at han ikke kommer til at tale om milliarder og store, men også sandsynligvis urealistiske ambitioner.

»Jeg tager mit job som direktør ret alvorligt. Vi skal lave en god forretning, og vi har også en masse personer og familier, hvis velbefindende vi har på samvittigheden. Det bliver ikke sådan noget med, at vi begynder at sige en masse smarte ting og så ser, om nogen vil købe os i morgen,« siger Cathvision-direktøren.

BRANCHENYT
Læs også