Erhverv

Berlins største lufthavn lukker midlertidigt - og åbner måske aldrig igen

Der er så få passagerer i Berlin Tegel Airport, at lufthavnen får lov til at lukke i to måneder. Lukningen kan blive permanent.

Om Tegel-lufthavnens lukning bliver midlertidig eller permanent besluttes over de kommende måneder. AP Photo/Gero Breloer

En af Tysklands mest kendte og vigtige lufthavne, Berlin Tegel Airport, står nærmest mennesketom hen og har derfor fået tilladelse til at lukke i to måneder.

Nu er spørgsmålet, om lufthavnen nogensinde åbner igen.

Berlins nye lufthavn
  • Ifølge de oprindelige planer skulle lufthavnen Berlin Brandenburg Willy Brandt stå klar i 2011 og koste ca. 2 mia. euro, altså knap 15 mia. kr.
  • Nu lyder prognosen, at dele af lufthavnen formentlig åbner i oktober 2020 til en pris på godt 54 mia. kr.
  • Hvis det lykkes at åbne lufthavnen i oktober 2020, vil den kunne håndtere ca. 38 mio. passagerer.
  • I udgangspunktet skulle Berlins to nuværende og alt for små lufthavne lukke, samtidig med at den nye åbnede. Men det gælder nu kun for lufthavnen i Tegel. I de første par år vil den nærliggende lufthavn Berlin Schönefeld stadigvæk trække en del af læsset.

I slutningen af oktober indvies Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburg Airport, som efter mange års forsinkelse skal erstatte den gamle Tegel-lufthavn.

Derfor tvivler flere tyske medier på, at der hen over sommeren og efteråret kommer nok gang i flytafikken til, at det giver mening at genåbne Tegel-lufthavnen for en kort periode.

Lige nu har Berlin nemlig en fuldt funktionsdygtig lufthavn, Schönefeld, som skal håndtere de få tusinde passagerer, der rejser til og fra hovedstaden.

Om Tegel-lufthavnens lukning bliver midlertidig eller permanent besluttes over de kommende måneder, siger lufthavnschef Engelbert Lütke Daldrup til nyhedsbureauet DPA.

Er flytrafikken stadig forsvindende lille, giver det ikke økonomisk mening at have to lufthavne i drift, indtil at den nye storlufthavn åbner den 31. oktober, lyder det.

Tegel-lufthavnen åbnede i 1948, men er i dag for lille og utilstrækkelig til sammen med Schönefeld at kunne håndtere flytrafikken til Berlin.

Derfor besluttede de tyske politikere for mange år siden, at en ny, moderne storlufthavn skulle opføres. Det endte i den største byggeskandale i Tyskland i nyere tid.

10 skøre fejl og mangler

Allerede i 2017 morede tabloid-avisen B.Z. sig sig med at lave en liste over de 10 mest tossede brølere, som er blevet begået under bygningen af lufthavnen.

  1. Fra mandag til fredag kører der mellem KL. 2.44 og 3.41 et tomt S-tog gennem banegården, som hører til lufthavnen. Meningen er at undgå, at der dannes skimmel og rust.
  2. Hvert tredje af de 4.000 rum i lufthavnen blev givet et forkert nummer. Under byggearbejdet blev der konstant lavet nye planer, så ingen bevarede overblikket.
  3. Der blev ikke brugt stål nok, da parkeringsdækkene blev bygget. Samtidig står de bærende søjler for langt fra hinanden. Resultatet er, at dækkene ”hænger” på midten - og har revner.
  4. Rulletrappen fra den underjordiske banegård og op til terminalen var tre-fire trin for kort. Der måtte bygges ekstra trin.
  5. Nogle steder var røgdetektorerne så beskidte af byggestøv og mørtel, at der ikke ville blive sendt noget alarmsignal ved brand. Mange steder glemte man også at installere detektorer.
  6. Ingen af de automatisk åbnende døre havde en strømforsyning.
  7. I nogle terminalernes loftsområder var der ikke lavet plads til videoovervågningskameraer.
  8. På toiletterne brugte man de forkerte rawplugs til toiletpapirholderne. Det betød, at de faldt ud af væggene.
  9. Problemer med at styre lyset inden døre betød, at lyset var tændt både dag og nat i lufthavnen.
  10. For at undgå skimmel og støv bliver der hver dag tændt og lukket – manuelt – for alle vandhaner. Også vinduerne bliver åbnet og lukket igen.

Kilde: B.Z.

Den nye storlufthavn skulle have åbnet for ni år siden, men er blevet forsinket igen og igen på grund af et utal af fejl og skandaler. Over 150.000 små og store byggefejl er blevet opdaget undervejs, og det har taget både tid og kostet penge at rette dem.

Derfor har lufthavnen stået tom i næsten 3.000 dage.

Åbningsdatoen er nu sat til den 31. oktober i år, og denne gang holder tidsplanen, forsikrer ledelsen. Når lufthavnen endelig åbner, har den kostet i omegnen af 50 mia. kr. Den skulle have kostet ca. 15 mia. kr.

Planen er, at al flytrafik fra den gamle Tegel-lufthavn overflyttes, hvorefter Tegel-lufthavnen officielt lukker. Schönefeld-lufthavn får lov til at forblive åben i nogle år.

Fra begyndelsen skal den nye Berlin Brandenburg Airport kunne betjene 38 mio. passagerer om året. Siden vil flere terminaler blive færdige og taget i brug, og i 2040 skal 55 mio. passagerer kunne flyve til og fra Berlin.

BRANCHENYT
Læs også