Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Restauranter tager coronagebyr: »Uden det tillæg hænger økonomien ikke sammen«

Restaurationsbranchen fik i sidste uge lov til at genåbne. Det har ført til ekstra gebyrer hos nogle restaurationer.

Corona rammer verden
Jesper Dahl Niebuhr ejer sammen med sin bror tre restaurationer i Silkeborg, hvor man har indført et hygiejnetillæg for kunderne.

Når gæster sætter sig til bords ved Finn Paulsens restaurant Nærvær på Christianshavn, skal de forberede sig på et ekstra gebyr.

Et coronagebyr på 10 kr. for hver gæst.

Ifølge Finn Paulsen skyldes coronagebyret, at Nærvær har haft mange omkostninger til indkøb af de værnemidler, der skal bruges under de restriktioner, som restaurationer i sidste uge måtte åbne under.

»Vi har købt store mængder handsker og håndsprit for 12.000 kr. før vores genåbning. Den udgift kan vi ikke få dækket nogen steder. Der er kun kunderne til at betale de ekstra omkostninger. Men vi er åbne omkring det. Alle gæster får det at vide, inden de sætter sig, og derefter står det folk frit for, om de vil være kunder hos os,« siger han.

Nærvær lod sig inspirere til coronagebyret fra andre brancher som tandlæger og frisører, der også har indført ekstra coronagebyrer for deres ydelser.

»Vi må ikke have samme antal gæster som normalt, og samtidig har vi nye omkostninger. Derfor er vi nødt til at gøre noget, og det har alle vores gæster forstået,« siger Finn Paulsen, der har talt med kolleger i restaurationsbranchen, der henholdsvis er for og imod gebyret.

I Silkeborg har Jacob Niebuhr også indført et hygiejnetillæg på 10 kr. på sine tre restaurationer. Simpelthen fordi han har ansat en person kun dedikeret til at desinficere toiletter, trykknapper, dørhåndtag og overfladerne ved det bord, som gæsterne er i kontakt med.

»Jeg skal betale lønnen til den medarbejder, som er ansat kun til dette. Det er ikke en overskudsforretning for os. Tværtimod. Men uden det tillæg hænger økonomien ikke sammen for os med alle de nye omkostninger. Tillæget går til at sikre de nødvendige forholdsregler, og vi skilter med tillægget de steder, hvor vi kan,« siger Jacob Niebuhr.

Udover at eje og drive tre restaurationer er Jacob Niebuhr også formand for brancheforeningen Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC).

Han har ikke haft meget tid til at tale med kolleger om, hvor udbredt coronagebyrer er i restaurationsbranchen.

»Jeg har talt med nogen, som også har indført et gebyr, og andre som ikke vil gøre det. Det er op til den enkelte restaurant, hvad man gør. Vi har ikke hørt nogle klager fra vores kunder over, at vi har valgt at tage et hygiejnetillæg,« siger Jacob Niebuhr.

Turismens brancheorganisation Horesta, der også dækker restauranter og caféer, har ikke et indtryk af, at coronagebyrer er udbredt i restaurationsbranchen.

»Hvis et coronagebyr kun går til at dække omkostningerne, og gæsterne samtidig ved det, er det helt fint os. Det er op til den enkelte virksomhed, om den vil indføre et gebyr eller ej. Så må man jo se, hvad forbrugerne efterfølgende siger til det,« siger Nadeem Wasi, medlemschef i Horesta.

BRANCHENYT
Læs også