Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kinesisk detailgigant melder om fremgang trods coronakrise

Trods coronakrisens negative indflydelse har den kinesiske handelsplatform Alibaba oplevet »en stabil fremgang«.

Corona rammer verden
Arkivfoto

Den kinesiske handelsplatform Alibaba, der kan ses som Kinas svar på Amazon, melder om »en stabil fremgang« til trods for, at coronakrisen har sat begrænsninger for selskabets aktiviteter og resulteret i investeringstab.

Det skriver BBC.

Ifølge mediet er virksomhedens salg steget med 22 pct. i årets første tre måneder. Et resultat, der er større end forventet og bl.a. skyldes øget efterspørgsel af dagligvarer og elektronik.

Trods fremgangen advarede selskabet fredag fortsat om økonomisk usikkerhed fremadrettet. Ifølge BBC meddelte Alibaba investorerne, at platformen forventer en omsætningsvækst på omkring 27 pct. det kommende år sammenlignet med en vækst på 35 pct. året forinden.

»Selvom pandemien har haft negativ indflydelse på de fleste af vores indenlandske kerneforretningsvirksomheder, der startede i slutningen af januar, har vi oplevet en stabil fremgang siden marts,« sagde økonomichef Maggie Wu ifølge BBC.

Udviklingen i Kinas økonomi - hvor Alibaba ses som en vigtig nøglespiller - kan ifølge det britiske medie give et indblik i, hvordan økonomien i resten af verden forventes at klare sig efter coronakrisens mange restriktioner og nedlukninger verden over.

Tidligere på ugen meldte Kinas regering, at den ikke vil sætte et økonomisk mål for væksten i landet, hvilket ifølge BBC er første gang siden 1990.

Den kinesiske handelsplatform har tidligere meddelt, at den er klar til at investere knap 28,2 mia. dollar - svarende til 193 mia. kr. - i cloud-infrastruktur så som datacentre over de næste tre år.

Det sker som led i kampen om markedsandele indenfor cloud-baserede løsninger mod de markedsledende konkurrenter Microsoft og Amazon.

Ifølge Bloomberg News svarer investeringen til cirka halvdelen af hele Alibabas omsætning i regnskabsåret 2019.

BRANCHENYT
Læs også