Erhverv

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly.

Artiklens øverste billede
Ørsted med topchef Henrik Poulsen er et af de selskaber, der vil opføre fabrikken, der kan vise sig at blive verdens største anlæg til produktion af bæredygtige brændstoffer. Foto: Stine Jacobsen/Scanpix/Reuters.

Mærsk, Ørsted, transportfirmaet DSV, SAS, Københavns Lufthavn og rederiet DFDS planlægger at bygge en omfattende brintfabrik i København, som i fremtiden skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi.

Det skriver Berlingske.

De danske selskaber, som står bag projektet, vil opføre fabrikken, der kan vise sig at blive verdens største anlæg til produktion af bæredygtige brændstoffer.

Topchef i Ørsted Henrik Poulsen bekræfter planen over for Berlingske.

- Det er en sjælden begivenhed, at danske virksomheder finder sammen i et så stort konsortium som det her. Det er udtryk for, at der er en stor opgave, som skal løses, og det vil kræve betydelige mængder af kapital og innovation, siger han til avisen.

Fabrikken vil først være fuldt udbygget i 2030, hvor den vil få et elektrolysatoranlæg med en kapacitet på 1,3 GW.

Det vil årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til brug i busser, lastbiler, skibe og fly.

Ifølge Danske Vognmænd (DTL) kan projektet - når og hvis det realiseres - blive gennembruddet for danske vognmænds grønne omstilling af den tunge transport.

- Det er først nu, når det tunge erhvervsliv sætter turbo på, at det for alvor kan blive til noget. Og det vil kunne omstille vejtransporten i en grad, der ikke er set før, siger DTL's administrerende direktør, Erik Østergaard,i en pressemeddelelse.

Den tunge transport er et område, der har haft svært ved at følge med den grønne omstilling i samme tempo, som andre sektorer.

DTL beskriver, at el- og brintlastbiler endnu ikke er de mest konkurrencedygtige, når vognmandsvirksomhederne skal træffe beslutninger om nyanskaffelse.

Det store projekt, der altså kan blive en realitet i de kommende år, støttes også af Københavns Kommune, skriver Berlingske.

I første omgang skal der foretages en forundersøgelse af projektet.

Ørsteds Henrik Poulsen fortæller til Berlingske, at projektet vil koste flere milliarder kroner. Planen er, at fabrikken skal bygges syd for København. Det kan blive Avedøre Holme eller Amager, lyder det.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.