Erhverv

Nyt gennembrud for verdens største elektriske fly

Med 100 pct. el-drift gennemførte en modificeret udgave af et klassisk Cessna-fly torsdag en succesfuld jomfrutur, der kan bane vej for en "revolution" i luften.

eCaravan fløj rundt i 30 minutter omkring Moses Lake i staten Washington. Foto: PR Chefen for magniX, Roei Ganzarski, fremviser en af firmaets flymotorer, der drives af strøm. Foto: PR Sidste efterår leverede magniX en el-motor til et vandfly, der her ses under en testtur i Vancouver, Canada. Foto: PR Foto: PR Foto: PR

Lyden af et fly på himlen er stadig genkendelig, men den helt dybe brummen fra brændstofmotoren mangler.

Torsdag gennemførte det hidtil største fly drevet alene med en elektromotor sin første testflyvning. Det skriver bl.a. CNN.

Cessna-flyet af modellen Grand Caravan med plads til ni passagerer fløj en runde på omkring en halv time i et område i den nordamerikanske stat Washington.

Flyets enlige propel bliver drevet af en el-motor, hvor firmaet magniX står bag sammen med rumfartsfirmaet AeroTEC.

Motoren genererer en kraft på 750 hestekræfter, der modvarer en effekt på 560 kW.

Tilbage i december var magniX også involveret i at sende verdens første el-drevne vandflyver med plads til seks passagerer i luften.

Efter den succefulde prøveflyning håber magniX nu at kunne gøre sig gældende i en mere kommerciel sammenhæng.

Efter planen skal Cessna Grand Caravan 208B-modellen allerede næste år være det største CO2-neutrale fly, der flyver med passagerer. Torsdagens testflyvning foregik kun med en pilot ombord.

»Det ikoniske Caravan-fly har været en arbejdshest for erhvervslivet, hvor det i årtier har transporteret folk og varer på kortere stræk,« siger Roei Ganzarski, direktør for magniX og tilføjer:

»Denne første flyvning med eCaravan er endnu et skridt til at drive disse maskiner til en brøkdel af de normale omkostninger og uden nogen CO2-udledning mellem de mindre lufthavne.«

På vejen til det kommercielle marked mangler dog endnu forskellige certificeringer.

»Der findes ikke nogen official køreplan for at teste og certificere elektriske fly, så dette er helt nyt land for os, hvor vi skal udvikle de bedste måder og indsamle erfaringer, der kan bane vej for elektrisk luftfart,« udtaler Lee Human, direktør for AeroTEC.

De to virksomheder håber, at testflyvningen vil forandre branchen.

»Med en flyvning af verdens største 100 pct. elektriske fly når vi en milepæl i forhold at kunne accelerere en revolution inden for luftfarten. Transportsektoren og luftfartsindustrien i særdeleshed er moden til en omfattende disruption,« udtalte Roei Ganzarski, da de for et halvt år siden gennemførte den første el-flyvning med en vandflyver i Canada.

Den originale Cessna Caravan er et af de mest benyttede fly til mellemlange strækninger i verden. Modellen er udbredt i over 100 lande, og der findes aktuelt omkring 2.600 fly i funktion.

AeroTEC og magniX er dog ikke de eneste producenter på markedet med el-fly. F.eks. annoncerede det britiske firma Cranfield Aerospace Solutions i november, at dets elektrisk drevne fly vil blive klar til kommerciel drift i 2023.

BRANCHENYT
Læs også