Erhverv

Nu skal bilforhandlerne byde om at sælge dig en bil

Bilauktionsplatformen Carshopper, der har knap et år på bagen, har fået en større millionindsprøjtning fra bl.a. Henrik Østergaard, der er medstifter af Just-Eat.

Carshopper vender ifølge selskabet selv op og ned på købsprocessen, når det kommer til biler.. Foto: Carshopper

Hvordan vil verden mon se ud, hvis kunderne ikke skal byde på en ny bil hos bilforhandlerne, men bilforhandlerne i stedet skal byde om at måtte sælge deres biler til kunderne?

Det er spørgsmålet, som Lasse Overgaard Nielsen stillede sig selv, da han for knap et år siden stiftede auktionsplatformen Carshopper, der vender rollen om og gør det muligt for bilforhandlere at byde mod hinanden.

Nu har virksomheden fået en større millionindsprøjtning fra bl.a. Henrik Østergaard, som i sin tid var med til at stifte take away-succesen Just-Eat, og som i dag er involveret i flere startups.

»Det betyder, at vi kan sætte turbo på udviklingen og digitalisere i endnu højere grad, end vi har gjort i forvejen, og udvikle vores model, så vi kan vokse,« siger Lasse Overgaard Nielsen, stifter og adm. direktør i Carshopper.

Kort sagt fungerer Carshopper ved, at kunderne tilkendegiver en interesse i at købe en ny bil, og hvilken model og årgang der er tale om. Efterfølgende kan bilforhandlerne give deres bud på en pris, og kunden får et overblik over tilbuddene fra de forskellige forhandlere ved hjælp af platformen.

Målet er i sidste ende at sikre køberne en ny bil til laveste pris.

»Forhandlerne kan få lov til at underbyde hinanden, og man slipper for at ringe rundt til forhandlerne for at få den bedste pris. På samme tid lukker man ned for den geografiske begrænsning, da bilforhandlerne kan nå ud til kunder i hele landet og omvendt,« fortæller Lasse Overgaard Nielsen.

»Det tror vi på, vil skabe en radikalt anderledes måde at handle bil på.«

Virksomheden har i sin nuværende form haft omtrent et år på bagen, og i løbet af den tid har næsten 200 forhandlere tilmeldt sig platformen. Men ambitionerne er store, og mulighederne ligeså, mener stifteren.

»Nu går næste fase i gang og i 2021-2022 skal vi ud over landets grænser - Sverige, Norge og Tyskland. Allerede det første kvartal har vi fået små 100 nye autoprofiler på til at byde om kunderne, så vi udvider vores netværk hele tiden,« siger Lasse Overgaard Nielsen.

Henrik Østergaard, der med sin investering opnår en ejerandel på 33 pct. i Carshopper, bliver bestyrelsesformand og får samtidig rollen som rådgiver. Han ser en stærk vækstcase i Carshopper og kalder platformen for »en stor satsning«, der potentielt kan blive opkøbt på sigt.

»Vores fokus bliver på at skabe en stor omsætning og ikke i lige så høj grad indtjening – så kan det være, at der kommer nogen, som synes, det kunne være interessant at købe selskabet,« siger Henrik Østergaard og tilføjer:

»For mig er det en exit-plan. Vi starter op, kører op, skaber proof of concept, og skyder det af om 3-5 år. Jeg ser potentielle købere i f.eks. bilforhandlere, forsikringsselskaber og mange andre.«

Ligesom han var med til at skabe en udenlandsk succes i form af Just-Eat, ser Henrik Østergaard, at Carshopper kommer ud over landets grænser.

»Hvis der er marked for det i Danmark, skal det ud over landegrænserne, fordi købsadfærden er ikke meget anderledes i Skandinavien, i forhold til hvordan man handler bil fremadrettet. Så strategien er at gå ud på andre markeder og derefter lave en exit på det,« siger Henrik Østergaard.

BRANCHENYT
Læs også