Erhverv

Detailhandlen ruster sig til kamp om danskernes feriepenge

Køb nu og betal senere med feriepenge. Sådan lyder et af tiltagene fra danske butikskæder, der ruster sig til at få del i de op mod 60 mia. kr. i opsparede feriepenge, som kommer ud inden oktober.

Detailhandlen satser på at danskere vil bruge af de opsparede feriepenge til indkøb i butikkerne. Arkivfoto: Stine Bidstrup Foto: Stine Bidstrup

I dansk detailhandel blev der straks mandag sat gang i kampagner og tiltag, hvor kæder og butikker vil kæmpe for at få deres andel af danskernes feriepenge.

Udsigten til, at ca. 60 mia. kr. sendes ud i husholdningerne senest til oktober, skaber optimisme hos netop købmænd i detailsektoren.

»Vi er i fuld gang med tiltag. Når danskere får lovet penge, som kommer til udbetaling, stiger optimismen. Der har i et par uger været snakket om de opsparede feriepenge, og nu er der en afklaring. Det vil vi og alle andre i detailhandlen agere efter i den kommende tid,« siger adm. direktør i elektronikæden Power, Jesper Boysen.

Et flertal i Folketinget vedtog natten til mandag en sommerpakke som bl.a. skal stimulere forbruget under coronakrisen. Det indebærer, at der sendes tre ud af fem ugers indefrosne feriepenge ud til danskerne.

Pengene udbetales af tekniske årsager senest til oktober, så det vil sige i sensommeren eller først på efteråret.

Netop det er ifølge adm. direktør Jens Birkeholm i Dansk Detail, som organiserer sko- og modebutikker, en god løsning. Det hænger nemlig sammen med, at de statslige hjælpepakker til erhvervslivet i coronakrisen udløber.

»Vi har meldinger fra detailbutikkerne om, at der faktisk nu er bedre fart i omsætningen og kundetrafikken end frygtet i relation til et hårdt forår med lukninger og stop i salget. Derfor kan være rigtig godt, at feriepengene først reelt kommer ud i sensommeren og til den tid sparker forbruget yderligere i fart,« siger Jens Birkeholm.

Som andre i detailhandlen er han sikker på, at bevidstheden om, at der nu kommer feriepenge ud i danske husstande, skaber ny optimisme og øgede forventninger.

»Der er jo godt nok ingen garanti for, at danskerne vil bruge pengene her i landet. Men feriepengene giver en vis tryghed om den økonomiske situation, og det kan stimulere forbruget samlet. Desuden er der fortsat yderligere to ugers indefrosne feriepenge at gøre godt med senere på året,« mener Jens Birkeholm, Dansk Detail.

Hos Power er Jesper Boysen klar med bl.a. en kampagne under sloganet ”Køb nu – betal med dine feriepenge”. Forbrugerne kan få kredit frem til, feriepengene udbetales.

»Mange kan bedst lide at have pengene i hånden, før de vil bruge af dem. Det kan indtil oktober sætte en dæmper på danskernes købelyst – og skaber nogle udfordringer. Derfor tager vi de ekstraordinære tiltag i brug,« siger Jesper Boysen og fortsætter:

»Normalt bruger danskerne de næste par måneder mange penge under ferie i udlandet. Nu bliver mange af dem formentlig også brugt her i landet. Det her er morsomt som købmand. Det er sjældent, at der på én gang sendes så mange penge ud til danskerne som med disse feriepenge.«

Hos Salling Stormagasiner, der ligger i Aarhus og Aalborg, fastslår direktør Marianne Bedsted at udbetalingen af de indefrosne feriepenge til danskerne er godt for forbruget.

»Udbetalingen af feriepengene kan forhåbentlig betyde ekstra kundebesøg hos os i Salling, hvilket alle har savnet efter to måneders nedlukning. De seneste måneder har dog også vist, hvordan både detailhandel, restauratører og kulturinstitutioner har gavn af hinanden og det liv, der er i midtbyerne. Hvis forbruget stiger, kan det forhåbentlig have en positiv effekt hos alle.«

BRANCHENYT
Læs også