Erhverv

”Løvens Hule”-iværksættere tjener millioner på ure: Har tredoblet overskuddet på et år

På bare et år har tvillingebrødrene Mikkel og Kasper Dissing bag netbutikken Ditur.dk formået at tredoble overskuddet. Nu ser iværksætterne mod nye markeder.

Kasper (tv.) og Mikkel Dissing står bag Ditur.dk, som nu har fået Jesper Buch og Jacob Risgaard med i ejerkredsen. PR-foto.

Et søskendepar fra Aarhus har på få år skabt en webshop, der indbringer dem millioner. Nu har virksomheden med navnet Ditur.dk udgivet sit regnskab for 2019, der viser, at overskuddet er mere end tredoblet.

Årets resultat lyder således på ca. 3 mio. kr., mens det året forinden endte på lige under 1 mio. kr. På samme tid er bruttofortjenesten fordoblet fra 2,5 mio. kr. til 5,2 mio. kr.

»Helt grundlæggende er vi supertilfredse med årets resultat,« siger Kasper Dissing, der stiftede Ditur.dk sammen med sin tvillingebror Mikkel Dissing i 2014.

»Det skal være grobunden til, at vi kan bruge kapital på at komme ud over landets grænser og investere i at kunne vokse endnu mere.«

De to stiftere medvirkede sidste år i tv-programmet ”Løvens Hule”, hvor serieinvestoren Jesper Buch og Coolshop-stifteren Jacob Risgaard investerede 1,2 millioner i selskabet. Siden da er væksten accelereret.

»På det tidspunkt estimerede vi, at overskuddet ville ramme 2,3 mio. kr., så det fortæller lidt en historie om, hvad der skete i november og december,« siger Kasper Dissing og tilføjer, at investorerne har høje krav.

»Helt basalt har det været en omvæltning at have to investorer med, som har nogle store forventninger til os. Det er en motivationsfaktor, og det er første gang, at vi har skullet fremlægge regnskabet for andre end os selv.«

Mens det ikke fremgår i regnskabet, fortæller Kasper Dissing, at Ditur.dk sidste år omsatte for ca. 25 mio. kr. Selv om coronakrisen ifølge ham førte til en nedgang i salget på 30-40 pct., er fremtidsudsigterne positive.

Planer intakte

»Generelt kan jeg lide at være konservativ, men vi rammer over 50 mio. kr. i 2020. Da corona ramte, oplevede vi en 30-40 pct. fald i omsætning, men vi var hurtige til at genfinde momentum,« fortæller Kasper Dissing og tilføjer:

»Vi konkurrerer med et hav af fysiske butikker, og de har været hårdt ramt, men krisen har gjort, at kunderne har indset, man sagtens kan købe ure online. Der er ingen tvivl om, at den ultimativt har været positiv for os.«

Tidligere på året bebudede de to stiftere, at Ditur.dk snart skulle indtage nye markeder. På det tidspunkt ville de ikke løfte sløret for, hvor de ville udvide til, men planerne er ifølge Kasper Dissing fortsat intakte.

»Corona satte lidt en naturlig stopklods for, om vi syntes, tidspunktet var det rigtige. Men væksten har været fin, og vi er derfor også parat til igen at trykke på knappen og tænke i nye markeder,« siger han og tilføjer, at de i år vil åbne for salget til et land i hhv. Skandinavien og Østeuropa.

Ifølge Jesper Buch har Dissing-brødrene »100 pct. styr på deres virksomhed, produkt og vision«. Han har om investeringen udtalt:

»Vi skal ud og sikre, at alle mænd forstår, at et pænt ur ikke behøver at koste 30.000 kr. – ikke kun i Danmark, men resten af Europa.«

Jacob Risgaard sagde i samme dur, at det var »en total no-brainer« at investere i firmaet, der har hjemme i Aarhus-forstaden Hasselager.

BRANCHENYT
Læs også