Erhverv

En tredjedel af verdens mest kendte selskaber er klar til at boykotte sociale medier

Flere af verdens største selskaber har de seneste uger boykottet sociale medier i protest mod racisme og hadefuld retorik - og bevægelsen vil muligvis vokse sig større, viser en rapport.

Mark Zuckerberg er kommet under pres for i højere grad at regulere indholdet på Facebook. Foto: Bloomberg, Marlene Awaad

Næsten en tredjedel af verdens mest kendte brands står klar til at boykotte Facebook, Twitter og Snapchat for at støtte op om det store oprør mod hadefulde opslag på sociale medier, som i øjeblikket breder sig.

Det skriver Financial Times med udgangspunkt i en ny rapport fra World Federation of Advertisers (WFA), en brancheorganisation vis medlemmer står for op imod 90 pct. af verdens samlede køb af reklamer målt på beløb.

Rapporten viser desuden, at ca. 41 pct. af virksomhederne fortsat er i tvivl om, hvorvidt de bør sætte deres digitale kampagner på pause fordi de sociale medier bruges til at dele krænkende indhold og hadudtalelser.

Undersøgelsen, som involverer 58 medlemsvirksomheder med et samlet reklameforbrug på 90 mia. dollars, hvilket svarer til ca. 600 mia. kr., tyder på, at boykotten af de sociale medier kan brede sig blandt endnu flere af de større selskaber.

»Det ser oprigtigt ud til at være et vendepunkt,« udtaler Stephan Loerke, administrerende direktør i WFA. Han forventer, at #StopHateForProfit-kampagnen og dens bevægelse vil sætte et varigt aftryk på sociale medier.

Bevægelsen udspringer af borgerrettighedsgruppen NAACP, der ønsker at skabe opmærksomhed omkring den hadefulde og fjendtlige retorik, som præger de sociale medier. Det sker under hashtagget #StopHateForProfit, og ved at gruppen har bedt flere virksomheder støtte op om protesten.

»Det er et slående antal af virksomheder, der fortæller, at de er i gang med at revurdere deres strategier for brugen af medier og kræver strukturelle ændringer i, hvordan medierne adresserer raceintolerance, hadudtalelser og skadeligt indhold,« siger Stephan Loerke til Financial Times.

Flere store virksomheder som Unilever, Adidas, Starbucks og Coca-Cola har de seneste uger sat deres køb af reklamer på Facebook på pause for at støtte bevægelsen. Nogle i en måned, andre i op imod seks måneder.

Ovenpå virksomhedernes boykot er Facebook-aktien faldet med næsten 10 pct., og Mark Zuckerberg, stifteren bag det sociale medie, har offentliggjort tiltag, som skal gøre det forbudt at sprede hadefuld retorik på platformen.

Reklameindustrien ønsker ifølge Stephan Loerke fundamentale ændringer fra alle sociale medie-platforme – der skal være mulighed for annoncører at styre, hvor deres reklamer bliver vist, og indholdet skal kontrolleres.

Mandag blev der ifølge Wall Street Journal registreret mere end 250 virksomheder, organisationer og individer, som havde vist engagement i kampagnen ved at bruge hashtagget #StopHateForProfit.

BRANCHENYT
Læs også