Erhverv

Reklamedistributør anklages for brud på konkurrencereglerne

Konkurrencerådet melder FK Distribution til politiet. Rådet mener, at selskabet udnytter dets position til at skaffe kunder på det digitale reklamemarked. Det afvises af selskabet.

Siden Postnord trak sig fra markedet i 2018 har FK Distribution så at sige haft monopol på de landsdækkende omdelinger af reklamer og tilbudsaviser. Arkivfoto: Finn Frandsen

Når der dukker reklameblade, tilbudsaviser og lignende adresseløse forsendelser op i postkassen, er det oftest landets største distributør FK Distribution, som er en del af børsnoterede North Media, der står som afsender.

Men at være den eneste landsdækkende spiller på markedet indebærer også en særlig forpligtelse og ansvar i forhold til ikke at skade konkurrencen på området. Det mener Konkurrencerådet i en ny afgørelse ikke, at FK Distribution har levet op til.

Derfor meldes selskabet til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) - kaldet bagmandspolitiet - for overtrædelse af konkurrencelovens forbud mod misbrug af dominerende stilling.

»FK Distribution har brugt sin magt på markedet for adresseløse forsendelser til at opnå en uretmæssig konkurrencefordel på det relativt nye, men voksende marked for digitale platforme for tilbudsaviser. Det kan være gået ud over FK Distributions konkurrenter samt de store dagligvarekæder og andre, der er afhængige af at markedsføre sig via adresseløse forsendelser,« udtaler Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet, i en pressemeddelelse.

Problemstillingen har været, at når kunderne købte distribution af forsendelser hos FK Distribution, var det desuden en betingelse, at de oveni købte visning af deres tilbudsaviser på FK Distributions digitale platforme - bl.a. minetilbud.dk.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der siden foråret 2019 har haft fokus på området og undersøgt sagen, har FK Distribution udøvet misbruget fra 1. januar 2018, da PostNord trak sig fra markedet, og frem til oktober 2019.

I de seneste år har markedet for fysiske reklamer været vigende, mens det digitale modsat har været i vækst. De to markeder er tæt forbundne i den forstand, at en stor del af annoncørerne er kunder begge steder.

I en mail til Finans om sagen udtaler FK Distributions adm. direktør Lasse Ingemann Brodt, at selskabet er uenig i afgørelsen fra Konkurrencerådet. Han skriver samtidig:

»For os er sagen principiel. Derfor har vi valgt at anke konkurrencerådets afgørelse, da vi er sikre på, at vi får medhold. Konkurrencerådet afgørelse omfatter alene FK’s digitale formidling af tilbud. Selv om de digitale aktiviteter er i vækst, udgør de fortsat en meget lille andel af vores samlede omsætning.«

BRANCHENYT
Læs også