Amazon giver frist på 48 timer til at fjerne stødende merchandise
Presset for et hurtigt navneskift stiger for fodboldholdet Washington Redskins, hvor senest Amazon.com har forbudt salg af produkter med holdets navn og logo, der kan virke stødende.
Det er mindre end en uge siden, at det professionelle, amerikanske fodboldhold Washington Redskins meddelte, at de ville overveje et navneskift.
For Washington Redskins er det navnets sidste del, der oversat til dansk betyder rødhuder, og som af mange opfattes som værende nedsættende eller stødende overfor den oprindelige, indianske befolkningsgruppe i USA, der er problematisk.
Først fik Washington Redskins en kraftig opfordring til et navneskift af sin egen stadionsponsor, postvirksomheden FedEx, men siden er presset gradvist vokset fra flere kanter.
Den store detailkæde Wal-Mart, discountkæden Target og Nike har fjernet salget af al merchandise i form af bl.a. t-shirts og kasketter, hvorpå navnet Washington Redskins figurerer, fra deres butikker og på nettet.
Og onsdag har nu netkæmpen Amazon.com som den seneste i flokken bedt samtlige sine sælgere af Redskins-produkter om at fjerne alle disse indenfor 48 timer fra Amazon-platformen, skriver bl.a. finansmediet Bloomberg.
Amazon har truet med at deaktivere sælgeres sider på sin platform, hvis ikke produkterne forsvinder fra vareudvalget indenfor fristen på de to dage.
Presset for et nyt holdnavn følger op på de diskussioner om racisme og diskriminering, som er opstået i forlængelse af den sorte mand George Floyds død under en anholdelse i Minneapolis i maj og de mange Black Lives Matter-demonstrationer siden da.
Navnedebatten er på ingen måde ny, men har med den seneste udvikling og den bredere diskussion om race samt uretfærdighed i samfundet igen fået momentum.
I årevis har forskellige grupper udført lobbyarbejde for at få NFL-holdet Redskins til skifte det i deres øjne respektløse navn.
Ejeren af det amerikanske fodboldhold, Dan Snyder, udtalte i sidste uge, at organisationen bag evaluerer navnet, mens en talsmand for NFL-ligaen bakker op om kampagnen bag et navneskift.
Men det er ikke kun fodboldholdet, der kan blive nødt til at genoverveje sit navn.
Også baseballholdet Cleveland Indians vil undersøge, om dets tilnavn skal ændres.
»Vi er forpligtet til at have en positiv effekt på vores lokalsamfund og omfavne ansvaret ved at fremme retfærdighed samt ligeværdighed,« udtrykker baseballholdet i en besked på de sociale medier.
For et par år siden fjernede Cleveland Indians holdets maskot, høvdingen Chief Wahoo, fra sit logo som følge af kritik fra bl.a. oprindelige befolkningsgrupper og eksperter.