Serier

Levi Strauss-chef: Konkurser er kun "toppen af isbjerget"

Corona rammer verden
Levi's omsætning dykkede i andet kvartal 62 pct. sammenlignet med sidste år som konsekvens af coronakrisen. Foto: AP

Den seneste tids konkurser i detailbranchen er kun "toppen af isbjerget", advarer Levi Strauss-topchef Chip Bergh, der ifølge Financial Times selv forsøger at udnytte uroen i industrien bedst muligt.

- Listen af konkurser er allerede ganske lang, men jeg venter, at den bliver noget længere. Det vi oplever fra et sundhedsmæssigt og økonomisk perspektiv er naturligvis skrækkeligt, men vores attitude under krisen har hele tiden været at udnytte de muligheder, der kommer, siger Chip Berg til Financial Times.

Topchefen håber på, at Levi's med de rigtige tiltag kan indfange nogle markedsandele fra konkursramte konkurrenter.

Derfor har tøjproducenten blandt andet udvidet produktporteføljen til også at inkludere ansigtsmasker, der er prydet med Levi Strauss logo og design.

- Det er sandsynligt, at Levi Strauss i et stærkere marked med færre konkurrenter kan klare det godt, men markedsandele overføres ikke automatisk, lyder det fra Neil Saunders, direktør hos analysebureauet Globaldata, ifølge Financial Times.

Chip Bergh er da heller ikke alene om at se muligheder midt i krisen. Hos American Eagle planlægger man angiveligt "nogle meget aggressive kampagner" for at sætte sig på en større andel af det fragmenterede denim-marked.

Levi's omsætning dykkede i andet kvartal 62 pct. sammenlignet med sidste år som konsekvens af coronakrisen, skriver avisen.

Læs også
Top job