Erhverv

Ozempic vipper Victoza af tronen som Novos største lægemiddel

Novo Nordisks primære forretningsområde, diabetesbehandling, udviklede sig lidt dårligere end ventet i andet kvartal 2020, hvor Ozempic leverede markant vækst og vippede Victoza af tronen som Novos største lægemiddel.

Det viser regnskabet for perioden torsdag morgen.

Omsætningen for Novos samlede diabetesforretning landede på 24,0 mia. kr. mod 23,8 mia. kr. i den tilsvarende periode af 2019. Til sammenligning havde analytikere sat næsen op efter en omsætning på 24,6 mia. kr., viser estimater indsamlet af Novo selv ifølge JPMorgan.

OZEMPIC NU STØRST

Af omsætningen stod Novos ugentlige GLP-1-analog Ozempic for 4836 mio. kr., mens forgængeren Victoza, der skal tages én gang dagligt, omsatte for 4234 mio. kr.

I første kvartal var Victoza fortsat størst med en omsætning på 4991 mio. kr. - næsten en kvart milliard mere end Ozempic.

Salget af Ozempic er samtidig en marginalt negativ overraskelse sammenlignet med analytikerestimatet på 4913 mio. kr., men en massiv fremgang fra 2325 mio. kr. i samme periode sidste år.

Også Victoza skuffede lidt i kroner, da der blandt analytikerne var ventet 4543 mio. kr. I andet kvartal sidste år solgte Victoza for 5415 mio. kr.

En del af ligningen i det samlede salg af GLP-1-analoger er i år også Rybelsus - den orale udgave af Semaglutid, der også er virkemidlet i Ozempic - som er kommet på markedet.

Salget af det middel var i andet kvartal 355 mio. kr. mod ventet 325 mio. kr. blandt analytikerne.

NOVORAPID HOLDER FAST - LEVEMIR OG TRESIBA PÅ RETUR

Salget af Novos tredjestørste produkt, Novorapid, løb op i 4093 mio. kr. - eller 90 mio. kr. mere end de 4003 mio. kr., der var ventet af analytikerkorpset. I samme periode af 2019 solgte Novorapid for 4486 mio. kr.

Det langtidsvirkende insulin Levemir skuffede stort, da det solgte for 1486 mio. kr. mod ventet 1808 mio. kr. og 2342 mio. kr. i andet kvartal et år tidligere.

Levemirs tilbagegang skyldes blandt andet konkurrence fra Novos eget langtidsvirkende insulin, Tresiba. Priskonkurrencen er desuden hård blandt andet fra efterligninger på markedet af Lantus fra franske Sanofi.

Novos salg af Tresiba udgjorde 2158 mio. kr. i andet kvartal mod ventet 2423 mio. kr. blandt analytikerne. I andet kvartal af 2019 solgte Tresiba for 2495 mio. kr.

Novos nye insulingeneration tæller desuden insulinmixet Ryzodeg, det ultrahurtigtvirkende insulin Fiasp og kombinationsproduktet Xultophy, der indeholder Victoza og Tresiba.

Ryzodeg solgte for 334 mio. kr., Fiasp for 286 mio. kr. og Xultophy for 576 mio. kr. i andet kvartal.

Inden for vægttabsmedicin overraskede Saxenda negativt med et salg på 1308 mio. kr. mod ventet 1485 mio. kr. og 1462 mio. kr. i andet kvartal 2019.

BRANCHENYT
Læs også