Erhverv

Ny overenskomstaftale om lærernes arbejdstid er indgået

KL og Danmarks Lærerforening har indgået en aftale om lærernes arbejdstid, som betyder, at forholdet mellem arbejdstid og opgaver fremover skal indrettes i den enkelte kommune.

Arkivfoto: Stine Rasmussen.

Lærernes Centralorganisation og KL er enige om en ny arbejdstidsaftale for lærere på danske folkeskoler.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danmarks Lærerforening.

»Kernen i aftalen er et forpligtende samarbejde, der understøtter lærernes muligheder for at kunne udøve deres professionelle dømmekraft og at kunne lykkes med opgaven,« skriver Danmarks Lærerforening i pressemeddelelsen. Det kunne lærernes formand, Anders Bondo Christensen, og KL’s forhandler, Michael Ziegler, fortælle på et pressemøde tirsdag eftermiddag.

Aftalen rummer ikke konkrete rammer for lærernes arbejdstid, men er i stedet en aftale om lokalt samarbejde om arbejdstid: På kommunalt niveau skal aftalen »understøtte« et tæt samarbejde mellem den enkelte kommune og de lokale repræsentanter for Lærernes Centralorganisation. Målet med det tætte samarbejde er ifølge aftaleteksten at »understøtte sammenhængen mellem lærernes arbejdstid og opgaver«.

Det samarbejde skal følges op af et tilsvarende samarbejde mellem skoleleder, tillidsrepræsentant og lærere, og KL og Lærernes Centralorganisation skriver i aftalen, at de med aftalen »ønsker at bidrage til kvalificerede drøftelser af prioriteringer af lærernes arbejdstid«. Det helt centrale punkt i aftalen er dermed, at balancen mellem lærernes arbejdstid og arbejdsbyrde skal findes lokalt i den enkelte kommune, samt - ikke mindst - at lærerne dermed får indflydelse på, hvordan deres arbejdstid bliver tilrettelagt. Derudover forpligter de to aftaleparter sig på, at »samarbejdet realiseres« i både folkeskolen, ungdomsskolen og på de kommunale sprogcentre.

Aftalen sætter punktum for en syvårig periode, hvor lærernes arbejdstid siden lockouten under de dramatiske overenskomstforhandlinger i 2013 er blevet reguleret af en lov.

De to parter har siden februar forhandlet på baggrund af en række anbefalinger fra Lærerkommissionen, som blev nedsat ved overenskomstforhandlingerne i 2018. I den forbindelse stod Anders Bondo Christensen stejlt på krav om lærernes arbejdstid, men det lykkedes ikke at få indrømmelser fra KL. Derfor endte forhandlingerne med nedsættelsen af kommissionen.

Lærerkommissionen anbefalede, at der skal sikres en rimelig sammenhæng mellem lærernes tid til henholdsvis undervisning og forberedelse. Derudover lød anbefalingen, at lærernes tilstedeværelse på skolerne skal være fleksibel, og at både tid til undervisning og forberedelse skal aftales lokalt - og det sidste er altså en del af den nye aftale.

Men kommissionen kom dengang ikke med en direkte anbefaling om, hvor mange timer den enkelte lærer skal have til forberedelse. Argumentet lød, at den enkelte skole skal kunne tage højde for, at nogle lærere kan have mere erfaring i deres undervisningsfag, eller at de kan undervise i det samme faglige indhold i to forskellige klasser.

Før aftalen kan blive til virkelighed, skal den til urafstemning hos Danmarks Lærerforenings medlemmer, hvorefter den skal godkendes af KL’s bestyrelse. Da det nye skoleår allerede er gået i gang, er det overvejende sandsynligt, at den nye arbejdstidsaftale først kommer til at gælde fra starten af skoleåret 2021/2022.

BRANCHENYT
Læs også