Erhverv

B&O smider Power på porten: »Det er ubegribeligt«

Power er i gang med at udfase B&O's produkter fra sortimentet, efter at Struer-virksomheden har afbrudt samarbejdet til Power-direktørens store overraskelse.

Artiklens øverste billede
Adm. direktør i Power Jesper Boysen ryster på hovedet over Bang & Olufsens beslutning om at stoppe samarbejdet med elektronikforhandleren. Foto: PR

Mens Bang & Olufsen er hårdt ramt af omsætningsnedgang, har designvirksomheden opsagt samarbejdet med en af landets største elektronikforhandlere, Power.

Det oplyser Powers adm. direktør, Jesper Boysen, der er dybt forundret over opsigelsen, efter at Power ifølge direktøren i år har øget salget af B&O-produkter med 40 pct.

»Jeg fatter det ikke. Det er ubegribeligt, at man ikke tænker mere kommercielt. Det er en hæderkronet dansk virksomhed, som sætter sig ned med en spand over hovedet,« siger Jesper Boysen.

Han fortæller, at opsigelsen skete i sommer, og Power er nu ved at udfase B&O’s produkter fra sortimentet. Jesper Boysen vil af konkurrencehensyn ikke oplyse kædens omsætningstal på B&O’s produkter.

»Den gennemgående udfordring ved B&O er, at de mener, at de er på en anden planet end resten af verden. De mener, at de er i liga med Louis Vuitton og Gucci, men kunderne vil sammenligne produkterne, og B&O er særklasse, når det handler om ikke at forstå kundernes behov,« siger Jesper Boysen.

B&O ønsker ikke at kommentere konkrete forhandler- og partnerforhold og vil heller ikke forholde sig til Jesper Boysens kritik.

Thomas Jöhncke, landechef for B&O i Danmark, oplyser i en skriftlig udtalelse, at man har ændret tilgangen til at udvikle og styrke sine salgskanaler:

»Vi skal tættere på vores multibrandforhandlere og vores Bang & Olufsen-butikker, så vi sammen sikrer, at vi leverer den rigtige kundeoplevelse og sælger endnu flere produkter. Det kræver dog, at vi prioriterer vores egne ressourcer bedre, fordi vi kan ikke være alle steder på samme tid,« siger han.

Strategi- og brandingekspert, Martin Roll, mener, at det giver god mening af fravælge forhandlere som Power, der lever af at sælge store volumener.

»Motivet er langt hen ad vejen at beskytte brand, pris og oplevelse. Det er de parametre, man er bange for, at elektronikkæderne ikke kan leve op til,« siger han.

Martin Roll mener, at B&O altid har været udfordret af, at virksomheden på den ene side ønsker at nå ud til så mange mennesker som muligt, samtidig med at virksomheden bevarer eksklusiviteten i sine produkter.

»B&O har været famlende i forhold til strategien. Nu er det på tide at gøre op én gang for alle, hvad man vil. Det kan sagtens være det, de er i gang med,« siger han.

Mens Power er røget på porten, arbejder B&O dog fortsat sammen med f.eks. Elgiganten og Hi-Fi Klubben, oplyser Thomas Jöhncke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.