Erhverv

Flere tusinde dagligvarer skifter navn

Salling Group samler mere end 6.000 varer under navnet 'Salling' med reference til selskabets stifter Herman Salling.

I løbet af det næste år vil man kunne købe mere end 6000 private label-varer i Føtex og Bilka. Foto: Stine Rasmussen

Salling Group lancerer nu en ny serie af dagligvarer under eget varemærke. Hvis man fremover lægger vejen forbi Bilka eller Føtex, vil man opdage, at mange varer nu både får nyt navn og ny emballage. Det skriver koncernen i en pressemeddelelse her til morgen.

Mere end 6.000 varer, alt fra fryseposer til rugbrød, får nu navnet ’Salling’. Navneskiftet starter med det samme, og i løbet af næste år er ændringerne fuldt implementeret hos dagligvarekæderne.

»I Salling Group skal det være nemt og gennemskueligt at købe ind til hverdagen. Derfor har vi gjort os umage med at skabe en produktserie, hvor kunder let kan se og afkode, hvad det er, de køber,« siger Jean Ladehoff, kategoridirektør i Salling Group.

Private label
  • Betegnelsen for dagligvarekædernes egne mærker og produktserier.

  • Kæderne ønsker med de mærker bl.a. at skabe loyalitet hos forbrugerne og at kunne sælge produkter billigere end mærkevarer.

  • Desuden kan en leverandør udskiftes, uden at produktet forsvinder.

  • Tal fra organisationen PLMA International viser, at andelen af private label i dagligvarekæderne – målt i volumen – i Danmark er steget fra 23 pct. i 2002 til nu over 33 pct. Målt i værdi udgjorde private label i den seneste opgørelse ca. 27 pct. af salget.

Finans skrev i juli om udviklingen inden for egne brands i dagligvarebranchen. Andelen af egne varemærker, også kaldet private labels, vokser nemlig i detailhandlen, hvor også Salling Groups største konkurrent, Coop, gør brug af fænomenet. Ifølge en ekspert på området så går udviklingen kun én vej.

»Kæderne vil fortsætte med at lancere varer, som kun kan fås i deres egne butikker. De vil skabe identitet i et presset marked. Det er afgørende at sikre kundeloyalitet, så forbrugerne kommer igen,« sagde Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch dengang.

Der kan dog være skår i glæden hos de store dagligvarekæder, i hvert fald hvis man spørger Niels Jensen, adm. direktør hos brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne.

»Kædernes store ønske om at differentiere sig med private label har den risiko, at forbrugerne ikke får transparens, som hvis prisen på den samme kendte mærkevare kan sammenlignes fra butik til butik,« sagde Niels Jensen i juli til Finans.

BRANCHENYT
Læs også