Erhverv

Salget af Hummels Premier League-trøje sætter rekord

Hummel har slået rekord i antallet af solgte Everton-trøjer. Først med hjemmebanetrøjen og senest med udebanetrøjen. Samarbejdet med Premier League-klubben er en del af Hummels ekspansion mod udlandet.

Allan Vad Nielsen, adm. direktør hos Hummel. PR-foto. Den gule og blå udebanetrøje er inspireret af Evertons storhedstid i slutningen  af 1960'erne og starten af 70'erne. Foto: Hummel/Everton PR

Hummel har for alvor gjort sit indtog i den bedste engelske fodboldrække, Premier League.

Det danske sportsbrand har indgået en sponsor-aftale med den Liverpool-baserede Premier League klub Everton. Det har nu ført til en rekord for den hurtigstsolgte Everton-hjemmebanetrøje og den hurtigstsolgte udebanetrøje i klubbens 142-årige historie.

Det buldrende trøjesalg er selvsagt også noget, der glæder direktøren for Hummel, Allan Vad Nielsen.

»Vi er utrolig glade for den positive respons, vi har fået på lancering af Everton-trøjen. Det betyder meget for et challenger brand som vores, at vi får lov til at bevise, at vi kan performe på højt internationalt niveau – hvilket har været tilfældet her, hvor vi har slået tidligere rekorder over for brands, som Everton tidligere har arbejdet med«

Hummel har med lanceringen af de nye trøjer slået salgsrekorden fra 2017, hvor den engelske angriber Wayne Rooney vendte tilbage til Everton efter 13 år i Manchester United. Onlinesalget af den nye udebanetrøje oversteg den foregående rekord med 44 pct. på lanceringsdagen.

»Med al respekt for fodboldklubber i Danmark så er Premier League i en anden klasse, når det kommer til trøjesalg.«

Allan Vad Nielsen, direktør for Hummel

Blandt de tidligere brands, som fodboldklubben har samarbejdet med, kan nævnes Nike, Umbro og Puma. Sponsoratet af Everton er en del af Hummels ekspansion mod udlandet, og med Everton-samarbejdet søger de en bredere anderkendelse uden for Danmarks grænser.

»Det har været vigtigt for os at etablere os i Premier League, som er den mest udbredte fodboldliga i verden. Vi har et ønske om at øge vores opmærksomhed og troværdighed inden for fodbolden. Herudover ligger der også kommercielle interesser i og omkring klubben, hvor vi pt. vækster vores forretning rigtig fornuftigt på teamsport og lifestyle i Storbritannien,« siger Allan Vad Nielsen.

Direktøren vil dog ikke løfte sløret for, hvad trøjesalget har sikret det danske sportsbrand i indtjening. Han fortæller, at samarbejdet er en investering, hvor de gennem Everton kan komme i dialog med de mange fans og følgere, som klubben har.

»Med al respekt for fodboldklubber i Danmark så er Premier League i en anden klasse, når det kommer til trøjesalg. Med en ekstraordinær fankultur og en international følgerskare er markedet et helt andet,« fortæller han.

Samarbejdet med Everton er med til at åbne døre til andre ligaer og klubber, og for Hummel har det været vigtigt at bevise over for sig selv, at de kan håndtere klubber på højeste niveau og samtidig sikre en indtjening på det. Derfor er det nærliggende at spørge direktøren, om de har flere samarbejder i støbeskeen.

»Ja, der er flere positive dialoger med klubber fra de bedste ligaer, herunder Bundesliga og Premier League - så jeg skulle være meget overrasket, hvis ikke vi så flere i den kommende tid,« siger Allan Vad Nielsen.

BRANCHENYT
Læs også