Serier

Overskud falder hos Coloplast - nedpræciserer forventninger til væksten

Aflyste og udsatte operationer inden for urologi rammer salget i den division. Selskabet udvider ledelsen fra 4 til 6.

Corona rammer verden
Coloplast tjener fortsat mange penge, selv om coronakrisen har flytttet rundt på omsætningen. Blandt andet på grund af lageropbygning hos distributørerne. Foto: Coloplast.

Medicokoncernen Coloplast oplevede en betydelig negativ effekt fra coronakrisen i selskabets 3. kvartal - Coloplast har skævt regnskabsår.

Salget faldt med 2 pct. og driftsoverskuddet ramte 1368 mio. kr. mod 1438 mio. kr. i det tilsvarende kvartal året før.

Coloplast har tidligere nedjusteret sine forventninger til hele regnskabsåret 2019/20, og de forventninger er blevet præciseret yderligere i negativ retning, når det gælder væksten.

Til gengæld fastholdes forventningerne til overskudsgraden i den høje ende.

»Vi forventer nu en organisk vækst på omkring 4 pct. i faste valutakurser mod tidligere 4-6 pct. Og vi forventer nu en overskudsgrad på omkring 31 pct. i faste valutakurser mod tidligere 30-31 pct.,« skriver selskabet i sin kvartalsrapport.

Coloplast er fortsat i stand til at tjene mange penge, hvilket overskudsgraden på 31 pct. også afspejler. I de første ni måneder af regnskabsåret steg driftsoverskuddet med 7 pct. til knapt 4,4 mia. kr.

Ser man på overskuddet efter skat for de første ni måneder var der ligeledes fremgang fra godt 3 mia. kr. til 3,16 mia. kr.

Den hårdest ramte del af forretningen er Urologi, der havde en tilbagegang på 40 pct. i kvartalet. Det skyldes primært mange udskudte operationer af ikke-kritisk art. Tilbagegagen efter 9 måneder blev på 10 pct.

Hud- og sårplejeforretningen havde en tilbagegang på 6 pct. efter manglende salg i Kina, Europa og den amerikanske forretning. Efter de første tre måneder var der en fremgang på 2 pct.

Fra den 1. oktober udvides ledelsen i Coloplast fra 4 til 6 personer. Det sker som et led i at kunne ”levere på den kommende 2025 strategi som vil fokusere på innovation og vækst.”

Den nye strategi præsenteres på kapitalmarkedsdagen den 29. september.

Coloplast opretter en ny stilling med betegnelsen Executive Vice President for Innovation og den bliver besat med Nicolai Buhl Andersen.

Desuden oprettes en ny stilling som Executive Vice President for Growth, som kombinerer den kroniske forretnings salgsorganisation samt Hud- og Sårplejeforretningen, og den vil blive ledet af Paul Marcun.

Endelig omdøbes HR funktionen til People & Culture og løftes ind i direktionen, hvor lederen er Camilla G. Møhl.

BRANCHENYT
Læs også