Erhverv

Lego henter 20 pct. af salget fra voksne fans

En femtedel af Legos omsætning kommer fra voksne fans, siger kilder. Coronanedlukninger tiltrak endnu flere, og nu skal en ny strategi bygge videre på den medvind.

Lego Technic Bugatti Chiron har været en af de populære Lego-modeller, som med en pris på ca. 3.000 kr. trækker gennemsnitsprisen op på det legetøj, der er solgt under coronakrisen. Foto: Lego

Lego er i gang med at rulle en ny strategi ud, som skal øge salget endnu mere til de voksne fans. Allerede nu udgør salget til voksne en femtedel af Legos samlede salg, erfarer Finans fra flere kilder.

Lego vil ikke selv kommentere de konkrete tal for de voksne Lego-fans, der under et kaldes AFOL’s, Adult Fans Of Lego.

»Men vi kan sige, at AFOL-samfundet fortsætter med at være en nøglebidragyder til Legos udvikling, og gruppen af voksne fans vokser i vigtighed,« siger Genevieve Capa Cruz, som er ansvarlig for Legos strategi over for de voksne kunder.

»Derfor vil du se synlige initiativer forbundet med det. Vi har lanceret Lego Art, vi har ændret nogle af pakkerne for at signalere, at de er særlige voksen-produkter,« siger Genevieve Capa Cruz.

Lego Art er en voksenserie, hvor man kan lave egne kunstværker. Desuden er Lego ved at rydde op i de forskellige temanavne, som er rettet mod voksne, så også nye voksne fans kan finde rundt i produkterne.

Strategien med at gå mere direkte efter den voksende gruppe af voksne kunder har fået medvind af coronakrisen, hvor stort set hele verden har været mere eller mindre lukket ned. Voksne med og uden børn har været tvunget til at være hjemme, og det har gjort Lego en af vinderne i legetøjsbranchen.

Det fremgår af en analyse fra det anerkendte analysefirma NPD.

NPD har målt salget i 1. halvår af 2020 og på en række af de 12 største markeder i verden kommer Lego ud som vinder. Analysen dækkede Belgien, Brasilien, Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Mexico, Holland, Rusland, Spanien, Storbritannien og USA.

»En af de vindende legetøjskategorier under coronakrisen var konstruktionslegetøj, og Lego stod meget stærkt i bl.a. Nordeuropa. Blandt de bedst sælgende produkter lå mange af Technic-byggesættene, som koster mere end 150 euro,« forklarede legetøjsanalytiker Frederique Tutt fra NPD til Finans, da analysen blev offentliggjort.

Vi har set, at mange voksne er begyndt at bygge mere under coronakrisen. Det er deres måde at afstresse på.

Genevieve Capa Cruz, ansvarlig for Legos voksenstrategi

Blandt Technic-produkterne er f.eks. modeller af luksusbiler som Bugatti og Lamborghini, som hver især koster hhv. ca. 3.200 og 2.900 kr. Men generelt har Lego oplevet at sælge produkter, som kræver lidt mere tid at samle.

»Vi har set, at mange familier er begyndt at lege sammen for at håndtere krisen. Vi har også set, at mange voksne er begyndt at bygge mere under coronakrisen. Det er deres måde at afstresse på. De bruger det til at afkoble sig fra omgivelserne i hverdagen. Så vi har både oplevet vækst med nye voksne kunder, der bygger, og flere familier der bygger Lego sammen,« siger Genevieve Capa Cruz.

BRANCHENYT
Læs også