Erhverv

Hr. og fru Danmark har fået øjnene op for takeaway

Det danskstiftede takeaway-firma Just Eat oplever stor succes med salget af takeaway til den lidt ældre målgruppe.

Adm. direktør for Just Eat Danmark, Carsten Boldt, har fået fat i de ældre købere. Foto: Peter Simonsen PR-foto

At få bragt en pizza til døren søndag eftermiddag er måske noget, de fleste unge mennesker har stiftet bekendtskab med. Men nu er takeaway-konceptet også begyndt at ramme det lidt mere erfarne segment.

Just Eat, der i 2001 blev stiftet på dansk grund, oplever rygende succes i øjeblikket. Meget af den succes kan tilskrives, at hr. og fru Danmark har fået øjnene op for takeaway.

»Vi har fået en masse nye kunder ind, som ikke tidligere har været i markedet for takeaway. Vi kan også allerede se, at de er kommet tilbage og har bestilt flere gange,« siger adm. direktør i Just Eat Danmark, Carsten Boldt, der kan berette om en stigning på 23 pct. i antallet af nye kunder i andet kvartal 2020.

Ifølge direktøren fra Just Eat, er det specielt personer på den gode side af 50-års alderen, der er begyndt at bestille mad via madbestillingsfirmaet. De kommer fra specielt de lidt mindre byer. Men også i København, Aarhus, Odense og Aalborg ses der større behov for takeaway hos de midaldrende.

Tidspunkterne er også lidt specielle, for i en branche, hvor weekenden ofte er højdepunktet, er det noget nyt, at det ældre segment især bestiller mad til frokost og på hverdagsaftener.

»Der er jo ikke nogen kantine derhjemme, og man får måske ikke lige lavet frokost, når man sidder i diverse videomøder. Der er også mange, der har mindre tid til indkøb, og så er det bare super nemt og praktisk med take away,« siger direktøren for Just Eat.

Italiensk mad er den klare favorit på Just Eat, hvor kategorien står for 57 pct. af madbestillingerne. Det nye segment af kunder er også glade for pizza og pasta, men i markant mindre grad end gennemsnittet. I stedet falder valget ofte på sushi, indisk mad eller store bøffer, når 50+ segmentet skal vælge menu.

»Der er nok flere grunde til, at de køber sushi og bøffer. Den ene er, at de har lidt flere midler. Den anden er, at danskere i det segment, som eksempelvis jeg selv er, godt kan lide en god bøf,« siger Carsten Boldt.

Just Eat Danmark har blandt andet grundet det nye kundesegment været gennem en god periode. I juli steg antallet af bestillinger således med 20 pct. set i forhold til samme måned sidste år.

BRANCHENYT
Læs også