I april satte børsdarling 2025-strategi på hold – alligevel er planen nu klar
Mauricio Graber, topchef i Chr. Hansen, har netop præsenteret en ny strategiplan, der rækker frem til august 2025.
Da coronakrisen ramlede ind over dansk erhvervsliv, trak topledelsen i Chr. Hansen i håndbremsen og satte al arbejde med en ny strategi på pause.
»Strategi og opdaterede forventninger til de næste fem år må lige vente lidt. Det er ikke det, der er prioritet nummer 1, når man er i den situation, som vi er i her,« lød det fra Søren Westh Lonning, finansdirektør i Chr. Hansen.
Det var i april. I dag har den danske ingredienskoncern så overrasket med lanceringen af en ny 2025-strategi under overskriften ”Dyrk en bedre verden. Naturligt”.
Ny 2025-strategi
Ifølge topchef Mauricio Graber er den nye strategi en døråbner for den »næste bølge af værdiskabelse« i Chr. Hansen.
Trods meldingen er 2025-målet at levere en gennemsnitlig organisk vækst i perioden, der omregnet må antages af ligge i niveauet 5-9 pct.
Netop de langsigtede vækstambitioner er fra flere sider blevet udråbt til at være et af de centrale elementer, allerede inden sløret blev løftet for den nye strategi.
Det skyldes ikke mindst, at Chr. Hansen tidligere har haft et mål om en årlig vækst i niveauet 8-10 pct.
I begyndelsen af 2020 blev det ændret til en årlig vækst på et højt encifret tal, og nu har ledelsen med Mauricio Graber i front slået fast, at målet er en gennemsnitlig organisk vækst målt over tid på en »midt til høj encifret procentsats«.
Den nye strategi er ifølge topchefen en fokuseret strategi, som tager forretningsmæssigt udspring i selskabets mikrobielle platform og fermenteringsplatform.
Begge dele dækker over, at Chr. Hansen er blandt verdens førende producenter af bakterier, kulturer og enzymer til mejeriprodukter og føde- og drikkevarer samt sundhedsprodukter.
Det betyder samtidig, at Chr. Hansen nu gør alvor af planerne om at frasælge forretningsbenet Natural Colors.
Finans har tidligere omtalt en mulig salgspris i niveauet 6 mia. kr.
Mauricio Graber nævner ingen tal i den udsendte fondsbørsmeddelelse omkring den nye 2025-strategi. I stedet slår han fast, at et strategisk »review« af Natural Colors-divisionen er i god gænge.
Som led i den nye strategi, der løber til august 2025, slår Chr. Hansen-ledelsen fast, at der ikke ændres på målet om et ordinært udbytte på 40-60 pct. af det årlige nettooverskud.
Den nye strategi lanceres som optakt til en kapitalmarkedsdag, der afvikles tirsdag.